The new millennium is seen as an epoch of entrepreneurship with entrepreneurs
perceiving novel opportunities, organizing resources, undertaking risks to pursue
their goals in establishing innovative ventures for scaling new horizons. Women
entrepreneurs have the potency to confront numerous challenges, such as creating
equity, equilibrium, ensuring sustainable and inclusive socio economic development
in divergent economies, by seizing tremendous business opportunities in the
contemporary commercial world. Kerala, the southern State of India, is experiencing
an economic renovation through technological transformation and, in particular,
through the growth of women oriented Micro, Small and Medium Enterprises
(MSMEs). The study aims to; identify the growth trends of women’s entrepreneurship
in the micro enterprises of Kerala; examine whether women’s entrepreneurial activities
significantly vary across the form of women owned enterprises, type of organization
and nature of activity; and also explore the prospects and challenges faced by women
entrepreneurs through micro entrepreneurial activities. Research methodology
involves the application of descriptive quantitative analysis on the secondary data
primarily collected from the database of Directorate of Industries and District Industries
Centre for a period of 7 years extending from 2007-08 to 2013-14. Findings reveal that
MSMEs spawn better income distribution, by operating in heterogeneous areas of the
economy with limited capital and creating more employment opportunities, thereby
reducing poverty and inequalities. The trend analysis reflects an escalation in the
number of enterprises, investments, profits and employment opportunities generated
especially through micro enterprises of women. They play a crucial role in the economy
in terms of creating self employment and generating employment opportunities for
others. A paradigm shift is seen in the role of women’s entrepreneurship in terms of
innovation, attitudes, leadership qualities, competitiveness, entrepreneurial skill and
absorbing new entrants to the job market, empowering marginalized women.
Nowe tysiąclecie jest postrzegane jako epoka przedsiębiorczości z przedsiębiorcami
dostrzegającymi nowe możliwości, organizującymi zasoby, podejmującymi ryzyka,
aby realizować swoje cele w tworzeniu innowacyjnych przedsięwzięć i docieraniu do
nowych horyzontów. Kobiety przedsiębiorcze mają siłę, aby stawić czoła licznym wyzwaniom,
takich jak tworzenie kapitału, równowaga, zapewniająca zrównoważony i
sprzyjający włączeniu społecznemu rozwój społeczno-gospodarczy w zróżnicowanych gospodarkach, poprzez wykorzystanie ogromnych możliwości biznesowych we
współczesnym świecie. Kerala, południowy stan Indii, przeżywa odnowienie gospodarcze
dzięki transformacji technologicznej, a w szczególności poprzez wzrost
liczby kobiet zorientowanych na mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa (MMŚP).
Badanie ma na celu: określenie tendencji wzrostowej przedsiębiorczości kobiet w
mikroprzedsiębiorstwach w stanie Kerala; zbadanie, czy działania przedsiębiorczych
kobiet znacząco różnią się w przedsiębiorstwach należących do kobiet, w zależności
od rodzaju organizacji i charakteru działalności; a także zbadanie perspektyw i
wyzwań, przed którymi stoją kobiety przedsiębiorcze poprzez działania w zakresie
mikroprzedsiębiorczości. Metoda badawcza polega na zastosowaniu opisowej analizy
ilościowej danych wtórnych zebranych głównie z bazy danych Dyrekcji Przemysłu
i Powiatowego Centrum Przemysłu w okresie 7 lat, rozciągającym się od 2007-08
do lat 2013-14. Wyniki pokazują, że MMŚP uzyskały lepszą dystrybucję dochodów,
działając w różnorodnych dziedzinach gospodarki z ograniczonym kapitałem, stworzenie
większych możliwości zatrudnienia, a tym samym zmniejszenia ubóstwa
i nierówności. Analiza tendencji odzwierciedla wzrost liczby przedsiębiorstw, inwestycji,
zysków i możliwości zatrudnienia generowanych w szczególności poprzez
mikroprzedsiębiorstwa kobiet. Odgrywają one kluczową rolę w gospodarce pod
względem tworzenia miejsc pracy i generowania możliwości zatrudnienia dla innych.
Zmiana paradygmatu jest postrzegana w roli przedsiębiorczości kobiet w zakresie
innowacji, postaw, cech przywódczych, konkurencyjności, przedsiębiorczości i
umiejętności absorbowania nowych podmiotów na rynku pracy, aktywizując marginalizowane
kobiety.