Funding innovative projects is one of the most serious problems faced by business
owners in Poland. Therefore, due to the difficulties of obtaining external sources of
financing, crowdfunding may constitute a new source of fundraising for innovative
ventures. Therefore, crowdfunding – as a way of raising capital for projects – is the
subject of the discussion in this article. The research aim of the article is to identify
and evaluate crowdfunding platforms as well as the innovative projects carried out
by these platforms in Poland in 2014-2016. The first part characterizes crowdfunding
as a source of funding innovation and presents the nature of crowdfunding, its
characteristics and models. The empirical part is based on inductive-deductive
inference, desk research, i.e. the analysis of crowdfunding market in Poland in two
research periods and a case study analysis. The article shows the results of the
research on the Polish crowdfunding market in 2014-2016. The author also presents a
case study of funding innovation on the Kickstarter.com platform by a Polish company
Sher.ly.
Finansowanie projektów innowacyjnych jest jednym z najpoważniejszych problemów,
z jakimi mają do czynienia właściciele przedsiębiorstw w Polsce. Dlatego w związku
z trudnościami z pozyskiwaniem zewnętrznych źródeł finansowania, crowdfunding
stanowić może nowe źródło pozyskiwania środków na przedsięwzięcia innowacyjne.
Przedmiotem rozważań w artykule jest zatem crowdfunding jako sposób na
pozyskanie kapitału na realizację projektów. Celem badawczym artykułu jest identyfikacja
i ocena platform crowdfundingowych i realizowanych na nich projektów innowacyjnych
w Polsce w latach 2014–2016. W pierwszej części przedstawiono istotę
crowdfundingu, cechy charakterystyczne, modele jego działania. Scharakteryzowano
crowdfunding jako źródło finansowania innowacji. W części empirycznej posłużono
się wnioskowaniem indukcyjno-dedukcyjnym, analizą desk research (analiza rynku
crowdfundingu w Polsce w dwóch okresach badawczych) i analizą studium przypadku.
Przedstawiono wyniki badań dotyczących polskiego rynku crowdfundingu
w latach 2014-2016 (oszacowano ilość funkcjonujących platform w danym okresie
badawczym, model crowdundingu stosowanego przez platformę, rodzaj projektów
uzyskujących finansowanie i liczbę projektów innowacyjnych finansowanych na platformach.
Przedstawiono także analizę przypadku finansowania innowacji na platformie
Kickstarter.com przez polską firmę Sher.ly