The aim of this paper is to explain the nature of management innovation, as well as to
propose its measurement instrument. The paper offers a review of key publications on
management innovation published in research journals within the last two decades.
The critical analysis – primarily focused on definitions, the proposed dimensions of
management innovation and the scales used for their measurement – has allowed
for the development of an original tool for measuring management innovation
(MI). Five dimensions of management innovation are proposed, namely, strategic
dimension, structural dimension, employee motivation and development dimension,
interorganisational relations and partnership dimension, and ICT dimension. Using
survey data of 301 employees from different companies in Poland, the validation
of the management innovation measurement instrument was conducted. Internal
consistency analysis (Cronbach’s alpha) and factor analysis, used to test the
statistical reliability of the tool, yielded satisfactory results. The findings of this study
contribute to advancing innovation research, particularly the state of knowledge on
management innovation. Implications for both research and managerial practice are
also presented. The proposed five-dimension management innovation model can
be used to measure the scope of management innovation in further research and
develop the knowledge about links between MI and an organisation’s performance
or its impact on technological innovativeness. In addition this study uncovers a wide
range of information on management innovation issues for interested parties and for
future research.
Celem artykułu było wyjaśnienie istoty innowacji zarządczych i zaproponowanie narzędzia
ich pomiaru. W artykule dokonano przeglądu kluczowych pozycji czasopism
naukowych z ostatnich 20 lat, dotyczących tematyki innowacji zarządczych. Krytycznej
ocenie poddano zwłaszcza definicje, proponowane wymiary innowacji zarządczych,
oraz stosowane skale ich pomiaru. Na tej podstawie zaproponowano wielowymiarowy
konstrukt innowacji zarządczych i stworzono autorskie narzędzie służące do
badania/mierzenia innowacji zarządczych. Uwzględniono w nim następujące wymiary:
strategiczny, strukturalny, wymiar motywowania i rozwoju pracowników, wymiar
więzi międzyorganizacyjnych oraz wymiar ICT. Narzędzie zostało poddane weryfikacji
statystycznej z wykorzystaniem analizy zgodności wewnętrznej (test alfa Cronbacha)
oraz analizy czynnikowej – w oparciu o badania przeprowadzone w 301 polskich
przedsiębiorstwach. Uzyskano zadowalające wyniki, pozwalające na podjęcie badań tego typu innowacji. Przeprowadzone studia przyczyniły się do rozwoju wiedzy na
temat natury innowacji zarządczych. Ponadto w artykule przedstawiono konkretne
implikacje teoretyczne i praktyczne, w szczególności podkreślając, że zaproponowany
pięciowymiarowy model innowacji zarządczych może być wykorzystany do pomiaru
natężenia tych innowacji oraz w dalszych badaniach związków pomiędzy innowacjami
zarządczymi a wynikami przedsiębiorstw czy ich innowacyjnością technologiczną.
Przeprowadzone badania pozwoliły także na wskazanie dalszych kierunków badań,
dostarczając zainteresowanym tą problematyką bogatej wiedzy o innowacjach zarządczych.