Microcredit has been recognized as an effective tool to foster entrepreneurship among
the rural women. Traditionally, women entrepreneurs in Pakistan are handicapped in
the matter of organizing and running their businesses due to absence of capital and fear
of failure. With the efforts of state-owned and private microcredit instructions, many
Pakistani women are now establishing new businesses with ideas to start micro and small
enterprises. This paper intends to examine the role of Sarhad Rural Support Program
(SRSP) in empowering women entrepreneurs through microcredit in Khyber Pakhtunkhwa
province of Pakistan. The study was undertaken in six villages from three selected
districts to examine the effect of microcredit on social and economic empowerment of
the rural women entrepreneurs. The field data was collected by applying multistage
sampling techniques from the sample size of 300 women entrepreneurs. However, social
and economic empowerment index was developed for the assessment of socioeconomic
empowerment of the women entrepreneurs. The study found significant improvement
in the social and economic status of the women entrepreneurs and concludes that the
overall effect of SRSP’s microcredit was positive in empowering women entrepreneurs
and promoting entrepreneurship in the study area. However, to effectively address the
gender-related constraints and cultural sensitivity that limit equitable access of women
entrepreneurs to the local markets, support services are required by the SRSP to create
linkages between the women entrepreneurs and local markets.
Mikrokredyt jest uważany za skuteczne narzędzie wspierania przedsiębiorczości
wśród kobiet wiejskich. Tradycyjnie, pakistańskie kobiety byłyby niechętne do uruchomienia
nowej działalności gospodarczej z powodu braku kapitału i strachu przed
porażką. Wspólnie z agencjami państwowymi i prywatnymi firmami wprowadzającymi programy kredytowe dla kobiet o niskich dochodach i przy niskich stopach procentowych,
wiele pakistańskich kobiet zakłada obecnie nowe firmy. Niniejszy artykuł
ma na celu zbadanie roli Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich (SRSP) we wzmocnieniu
pozycji kobiet-przedsiębiorców poprzez mikrokredyty w prowincji Khyber Pakhtunkhwa
w Pakistanie. Badanie zostało przeprowadzone w sześciu wsiach z trzech
wybranych regionów w celu zbadania wpływu mikrokredytów na wzmocnienie pozycji
społecznej i ekonomicznej z obszarów wiejskich kobiet-przedsiębiorców. Dane zebrano
poprzez zastosowanie techniki wielostopniowego doboru z próby liczącej 300
kobiet-przedsiębiorców. Zostały opracowane indeksy społecznego i ekonomicznego
upodmiotowienia dla oceny społeczno-gospodarczego upodmiotowienia kobiet. Badania
wykazały znaczną poprawę statusu społecznego i gospodarczego kobiet przedsiębiorców.
Ogólny efekt mikrokredytów SRSP był dodatni we wzmocnieniu pozycji i
przedsiębiorczości kobiet w badanym obszarze.