The creative industry is a fast developing sector of economy in many countries.
Growing competition in this area has led many companies to implement strategy
of users' involvement in product development in order to deliver products that are
more aligned with customers’ needs. On the other hand, the attempt to align the
customers’ expectations with artistic creativity may create tensions. Therefore, the
aim of the research is to examine the methods of users’ involvement in product
development and real impact of the users on project design. The obtained findings
are based on two-year qualitative research project conducted in game development
companies.
Przemysł kreatywny jest szybko rozwijającym się sektorem gospodarki w wielu krajach.
Rosnąca konkurencja w tej dziedzinie skłania wiele firm do wdrażania strategii
wykorzystującej zaangażowanie użytkowników w rozwój produktów w celu dostarczania
produktów lepiej dostosowanych do potrzeb klientów. Z drugiej strony, próba
pogodzenia oczekiwań klientów z twórczością artystyczną może generować napięcia. Dlatego celem tej pracy jest zbadanie sposobów zaangażowania użytkowników
w rozwój produktów i rzeczywistego wpływu użytkowników na projektowanie rozwiązań. Uzyskane wyniki są oparte na danych zgromadzonych w ramach dwuletniego
projektu badań jakościowych prowadzonego w firmach tworzących gry.