W niniejszej pracy dyplomowej podjęta została tematyka motywacji jako źródła wpływu na zadowolenie i efektywność pracy zatrudnionych. Praca wyjaśnia czym w ogóle jest pojęcie motywacji, przedstawia m.in. modele motywacji, wybrane teorie motywacji oraz zjawisko demotywacji w miejscu pracy. Ponadto udowadnia jak wielką rolę pełni kierownictwo w kształtowaniu postaw zatrudnionego personelu. W pracy opisane zostały również pozapłacowe i płacowe sposoby oddziaływania na motywacje, w tym systemy i zasady skutecznego premiowania oraz reguły motywowania przy pomocy pieniędzy. Przeprowadzone badanie ankietowe z pracownikami sieci sklepów Biedronka, pozwoliło na dokonanie analizy, dzięki której zweryfikowane zostały postawione w pracy hipotezy badawcze. Z kolei wyciągnięte z analizy wnioski końcowe ukazały, jak duży wpływ na zadowolenie i zaangażowanie pracowników ma odpowiedni system motywacyjny. Współczesny menadżer powinien więc dbać o jego odpowiednie wdrożenie i rozwój, a w sytuacji w której, nie jest on wystarczająco skuteczny powinien być otwarty na jego zmianę bądź modyfikacje.
This study consider the motivation as a source of influence on employees' satisfaction and efficiency at work. Employee satisfaction is essential to the success of any business. The thesis explained the definition of motivation. It presented models of motivation, different theories of motivation and the occurence of demotivation in the workplace. Furthermore, the present study addressed the importance of the manager's role in shaping the attitudes of employees. The study also described non-financial and financial methods of motivation, including systems and principles of effective rewarding and the financial rules of motivation. The survey method was applied which was administrated to employees of the Biedronka Supermarket. What is more, the analysis was conducted which verified the hypotheses. All the gained information led to a conclusion that an appropriate motivating system had the influence on employees' satisfaction and engagement. Additionally, the results of the study indicated that the modern manager should discover how to develop and implement the employees and he should be open to the changes when employees are not sufficiently enough.