Opracowanie właściwej strategii przez przedsiębiorstwo jest bardzo istotną kwestią przy budowaniu przewagi konkurencyjnej. Należy bardzo dokładnie rozeznać rynek, aby wiedzieć, jakie działania pomogą osiągnąć zamierzone cele. W pracy omówiono zagadnienia teoretyczne dotyczące strategii, jej funkcji, celów, cech i etapów oraz pojęć związanych z konkurencyjnością. Celem pracy jest przeanalizowanie wpływu opracowanej i wdrażanej przez Grupę Azoty strategii na zbudowanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Przedmiot badań naukowych stanowiła konkurencyjność i strategia, natomiast Grupa Azoty była przedmiotem badań empirycznych. Scharakteryzowano firmę pod względem struktury organizacyjnej, marki oraz zarządzania w niej. Oceniono opracowaną i wdrażaną przez Grupę strategię pod względem wpływu na budowanie przewagi konkurencyjnej. Przedstawiono cele Grupy oraz jej wizję i misję, dzięki którym firma będzie mogła osiągnąć sukces Po dokładnej analizie nasuwają się wnioski, iż Grupa Azoty poprzez konsekwentną realizację swojej strategii, buduje przewagę konkurencyjną na rynku oraz osiąga zamierzone cele. Staje się czołowym producentem nawozów w Europie, oferuje coraz szerszą gamę różnorodnych produktów swoim odbiorcom, ciągle je doskonaląc. Stara się budować dobre relacje z otoczeniem, dba o środowisko naturalne i jest bardzo dobrze rozpoznawalną marką na rynkach światowych.
The development of a proper strategy is essential in building a company's competitive advantage. The market has to be carefully checked to identify what actions will help to accomplish the intended purposes. The following work presents theoretical issues concerning the strategy, its functions, objectives, features, stages and concepts related to the competitiveness. The aim of this work is to analyse the influence of the strategy which was developed and introduced by the Grupa Azoty to build the company's competitive advantage on the market. The subject of scientific studies was the company's competitiveness and strategy, whereas the subject of empirical studies was the Grupa Azoty. The company was characterized in terms of the organisational structure, brand and administration. The strategy, which was developed and introduced by the Grupa Azoty, was assessed in terms of influence on building the competitive advantage. The work presents objectives, visions and missions of the Grupa Azoty that help the company to achieve success. Careful analysis of the strategy helps to draw several conclusions. First of all, the Grupa Azoty builds the competitive advantage on the market, and accomplishes the intended purposes only through sustained implementing its strategy. Moreover, the Grupa Azoty becomes one of the leading manufacturers of mineral fertilisers in the European Union, and constantly improves the standards of its goods. The company offers a broad range of products, tries to maintain good relations with its immediate surroundings, cares about the environment, and it is one of the most recognised brand in the world markets.