Przedmiotem niniejszej pracy są powiązania pomiędzy obrazem siebie a osamotnieniem u młodzieży. Współcześnie, poczucie osamotnienia jest zjawiskiem powszechnym polegającym nie tylko na braku kontaktów z innymi ludźmi lecz na subiektywnym poczuciu deficytu więzi, zrozumienia, braku wsparcia, bliskości w tych relacjach a także na moralnej i duchowej pustce. Prowadzi to do obniżenia poczucia własnej wartości i egocentryzmu. Nasz obraz siebie jest w dużej mierze uzależniony od jakości relacji społecznych. Negatywny obraz siebie dotyczy głównie poczucia bezwartościowości będącego efektem poczucia osamotnienia. Do ujęcia obrazu siebie zastosowano Tennessee Skalę Obrazu Siebie W.H. Fittsa w opracowaniu Z. Uchnasta, do pomiaru osamotnienia użyto Skalę do Badania Samotności (SBS) Z. Dołęgi oraz dodatkowo zastosowano Ankietę Personalną własnej konstrukcji. W badaniach wzięła udział młodzież szkół ponadgimnazjalnych w wieku od 16 do 19 lat. Grupę badanych stanowiły 243 osoby, w tym 120 kobiet i 123 mężczyzn. Rezultaty przeprowadzonych badań umożliwiają wyciągnięcie następujących wniosków: młodzież o wysokim poziomie osamotnienia charakteryzuje się niskim obrazem siebie, postrzega siebie jako osobę bezwartościową, nie docenia własnych sukcesów i nie akceptuje siebie. Natomiast młodzież nie doświadczająca poczucia osamotnienia posiada pozytywny obraz własnej osoby oraz poczucie akceptacji ze strony innych.
The main aim of this research is to examine the issue if Self-Concept is relevant to loneliness in adolescents. Nowadays, the feeling of loneliness is a common phenomenon consisting of not only on the lack of contact with other people but on the subjective sense of deficit relationship, understanding, lack of support, intimacy in these relations as well as moral and spiritual emptiness. This results in lower self-esteem and self-centeredness. Our self-image is dependent on the quality of social relations. Negative self-image relates mainly to the feeling of worthlessness that is the result of feelings of loneliness. In order to approach verify hypotheses following methods were employed: Tennessee Self-Concept Scale W.H. Fitts (TSCS) in the Polih study Z. Uchnast, to measure the feeling of loneliness the Scale for Measuring Loneliness (SBS) by Z. Dołęga. Additionally was used self-designed Personal Questionnaire. A group of 243 students beetwen ages 16 to 19 participated in the current study. The results of this research make it possible to draw the following conclusions: adolescents with a high level of loneliness is characterized by low self-image, see themselves as worthless, underestimate their own successes and they don’t accept themselves. In contrast, adolescents which don’t experience feelings of loneliness have a positive self-image and sense of acceptance by others.