Entrepreneurial activities of the Diaspora attracted increased research attention in
the recent years, as the phenomenon of migration is rapidly growing. The Diaspora
refers to the migrants and their descendants who maintain a strong relationship
with their country of origin (Safran, 1991). The previous research has, however,
predominantly focused on diaspora entrepreneurs from developing or emerging
economies and those who originate from developed countries are almost invisible,
even though they are empirically observable (cf. Elo, 2013; Horiuchi, 2010). In fact,
their entrepreneurial activities have mostly been neglected by previous research in
diaspora as well as international entrepreneurship. This study coins a new concept
‘Descending diaspora entrepreneurs’ for the entrepreneurs from developed countries
who migrate to less developed ones and explores their entrepreneurial activities
through the network perspective. The literature review on entrepreneurial networks
as well as diaspora networks identifies three potentially significant benefits of
networks on entrepreneurial activities: (i) opportunity recognition, (ii) access to
resources and (iii) motivation sustainment. Explorative multiple case studies with
Japanese diaspora entrepreneurs in emerging economies (Philippine, Guatemala and
Argentina) was conducted and the empirical findings were descriptively analyzed in
line with the identified network benefits. Finally, the model of network dynamics for
Descending Diaspora Entrepreneurs is developed based on the findings.
Działania przedsiębiorcze diaspory przyciągają coraz większą uwagę badaczy,
co ma związek z gwałtownym wzrostem zjawiska migracji. Diaspora odnosi się
do migrantów i ich potomków, którzy utrzymują silne relacje z ojczystym krajem
(Safran, 1991). Dotychczasowe badania koncentrowały się przede wszystkim na
przedsiębiorcach diaspory z krajów rozwijających się lub wschodzących rynków,
natomiast przedsiębiorcy z państw rozwiniętych pozostawali prawie niewidoczni,
chociaż da się ich zaobserwować empirycznie (cf. Elo, 2013; Horiuchi, 2010). W
rzeczywistości, ich działania przedsiębiorcze były zazwyczaj pomijane w badaniach
diaspory jak również badaniach dotyczących międzynarodowej przedsiębiorczości.
Niniejsza praca proponuje dwa nowe pojęcia: Przedsiębiorców Diaspory-Potomków
Emigrantów – dla przedsiębiorców, którzy wyemigrowali z bogatych krajów do krajów
mniej rozwiniętych i bada ich działalność przedsiębiorczą stosując perspektywę
sieci. Przegląd literatury zajmującej się sieciami przedsiębiorców, jak również sieciami
diaspory identyfikuje trzy potencjalnie znaczące korzyści sieci dla działań
przedsiębiorczych: (i) uznanie szans, (ii) dostęp do zasobów, oraz (iii) podtrzymywanie
motywacji. Przeprowadzono eksploracyjne, wielowątkowe studia przypadków
obejmujące przedsiębiorców japońskiej diaspory na wschodzących rynkach
(Filipiny, Gwatemala, i Argentyna), a wyniki empiryczne przeanalizowano zgodnie
z przyjętymi korzyściami sieciowymi. Wreszcie, stworzono model dynamiki sieci dla
Przedsiębiorców Diaspory-Potomków Emigrantów na podstawie wyników badań.