Our study focuses on family farm firms as an important and yet under-researched
type of family firms. We explore the entrepreneurial growth behavior in the context of
family farm firms by focusing on the role of pluriactivity. By integrating the literature
of family business strategies, EO, and growth intentions, this study of 1618 Finnish
family farms seeks to understand the idea of pluriactivity as a strategic orientation
of family farm firms leading towards the growth and renewal of their prevailing
and future domains. Our study revealed that pluriactivity is associated with growthorientation
and perceived strengths of the family farm firms. We identified four
types of growth groups (Established, Growth-Driven, Experimenters, Stand-Stills)
and found differences in their pluriactive orientation. We suggest that pluriactivity as
a strategic orientation affects the growth-intention of the family entrepreneurs and
the business renewal processes of the family farm firms. Entrepreneurs need to have
capabilities (knowledge, skills, experience) and willingness to change (motivation,
attitude, volition) when using pluriactivity as a strategic orientation as they affect
growth behavior (EO). Lastly, we discuss with our results and make some suggestions
for future research avenues in family business strategy research.
Nasze badania skupiają się na rodzinnych gospodarstwach rolnych jako ważnym,
choć wciąż zbyt mało zbadanym rodzaju firm rodzinnych. Badamy zachowania
przedsiębiorcze w kontekście rodzinnych gospodarstw rolnych, skupiając się na roli
wielo-zawodowości. Integrując literaturę na temat strategii stosowanych przez
rodzinne firmy, możliwości i zamiarów rozwoju, nasze badanie, obejmujące 1618
fińskich rodzinnych gospodarstw rolnych pokazuje ideę wielo-zawodowości jako
strategicznej orientacji rodzinnych gospodarstw, prowadzącej do wzrostu i odnowienia
obecnych i przyszłych domen. Nasze badania pokazują, że wielo-zawodowość
związana jest z orientacją na rozwój i postrzeganymi mocnymi stronami rodzinnych
gospodarstw rolnych. Wyodrębniliśmy cztery rodzaje grup wzrostu (Ustabilizowany,
Skupiony na Wzroście, Eksperymentujący oraz Unieruchomieni), jak
również pokazaliśmy różnice w ich orientacji na wielo-zawodowość. Sugerujemy,
że wielo-zawodowość jako orientacja strategiczna wpływa na zamiary rozwoju
przedsiębiorców rodzinnych oraz na procesy odnowy biznesu w rodzinnych gospodarstwach
rolnych. Przedsiębiorcy muszą posiadać możliwości (wiedzę, umiejętności,
doświadczenie) oraz chęć do wprowadzania zmian (motywacja, postawa, wola),
jeżeli stosują wielo-zawodowość jako strategiczną orientację wpływającą na zachowania
prowadzące do wzrostu. Wreszcie omawiamy nasze wyniki i oferujemy kilka
sugestii dotyczących przyszłych obszarów badań w zakresie strategii biznesowych
firm rodzinnych.