The purpose of the paper is to present the importance of locally embedded personal
relationships and individuals’ networks for the rise of small and medium enterprises
(SMEs)’ opportunities in the internationalisation process (especially the market entry
phase) as well as their international operations and growth. Above all, the aim of
the article is to answer the question what is influencing the actual impact of these
resulting opportunities on internationalisation and growth.
This paper adopts both a conceptual and empirical approach to the problem based
upon a critical review of pertinent literature. Two case studies of companies from
industries representing different levels of technological advancement, that is the
furniture industry and IT industry, are presented.
The theoretical and empirical analysis presented in the article points to the fact
that relationships simultaneously facilitate opportunity recognition and themselves
constitute such an opportunity. The analysis carried out as part of the case study proves
that main factors determining the rise of the opportunity based on locally embedded
personal relationships are trust and mutual understanding, in this way emphasising
the importance of relational embeddedness. At the same time the realisation of these
opportunities and therefore their impact on the internationalisation process and
a company’s growth requires additional social factors (an entrepreneurial attitude)
as well as economic factors (such as quality and competitive prices).
Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia lokalnie osadzonych relacji personalnych
dla pojawienia się okazji dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w procesie ich
internacjonalizacji (a szczególnie w fazie wejścia na rynek zagraniczny) oraz wzrostu.
Ponadto celem artykułu jest identyfikacja czynników warunkujących rzeczywiste
wykorzystanie i przełożenie tak powstałej okazji na internacjonalizację i wzrost
przedsiębiorstw.
W artykule zastosowano zarówno podejście koncepcyjne jak i empiryczne do
analizy problemu bazując na krytycznej analizie literatury przedmiotu. Przedstawiono
również dwa studia przypadków przedsiębiorstw reprezentujących dwie branże
o różnym poziomie zaawansowania technologicznego, tj. branżę meblarską i branżę
IT.
Przedstawiona w artykule analiza teoretyczna i empiryczna wykazała, że relacje
jednocześnie umożliwiają rozpoznanie okazji jak i same stanowią taką okazję.
Przeprowadzona analiza studiów przypadków dowiodła, że głównymi czynnikami
mającymi wpływ na przełożenie relacji personalnych na pojawienie się okazji są
zaufanie i wzajemne zrozumienie, podkreślając tym samym znaczenie osadzenia
relacyjnego. Przy czym trzeba podkreślić, że tak jak te relacje wspomagają tworzenie
okazji, tak już dla ich zrealizowania i przełożenia na internacjonalizację i wzrost
przedsiębiorstwa, niezbędne są dodatkowe zidentyfikowane w przedstawionych
badaniach czynniki w postaci czynników społecznych reprezentowanych przez postawę
przedsiębiorczą oraz czynników ekonomicznych (takich jak jakość i konkurencyjne
ceny).