Abstract:
Reklama może oddziaływać za pomocą różnych środków wyrazu, wykorzystując różne
zmysły, jeśli jednak skoncentrujemy się na reklamie graficznej, to głównym
narzędziem jej odbioru jest wzrok. Zatem nasuwa się prosty wniosek, że
podstawowym narzędziem reklamy graficznej powinny być bodźce wzrokowe
tj. kształty, kompozycja, wielkość liter a przede wszystkim barwy i kolory.
W kontekście różnic temperamentalnych i osobowościowych pomiędzy
odbiorcami reklam nasuwa się pytanie : Czy wszyscy tak samo reagujemy na
te same środki wyrazu tj. kolory i barwy używane w reklamie graficznej?
Z obserwacji wiadomo, że nie. Czy zatem osobowość i temperament mogą
istotnie wpływać na odbiór reklamy graficznej? Prezentowane w pracy
badania mają na celu wyjaśnienie tej kwestii, a co za tym idzie wyciągnięcie praktycznych wniosków, które mogły by zostać wykorzystane przy projektowaniu reklam
graficznych z uwzględnieniem osobowości potencjalnego odbiorcy.
Celem pracy, stanowiącym istotny problem badawczy, jest wykazanie
istnienia, bądź braku różnic w preferencjach kolorystycznych odbiorców
reklam w zależności od prezentowanego typu osobowości – ekstrawersji lub
introwersji.