dc.description.abstract |
Celem pracy, stanowiącym istotny problem badawczy, jest wykazanie
istnienia, bądź braku różnic w preferencjach kolorystycznych odbiorców
reklam w zależności od prezentowanego typu osobowości – ekstrawersji lub
introwersji. W przeprowadzonym badaniu nie udało się wykazać istnienia
zależności pomiędzy typem osobowości a wybieranymi barwami czy kolorami. Istnieje związek między osobowością a nasyceniem wybranego koloru. Ekstrawertycy wybierają kolory nasycone (mocne) a introwertycy nienasycone (blade). Typ osobowości nie ma istotnego wpływu na wybór konkretnych barw i kolorów, w tym również na odbiór reklamy graficznej. Przy projektowaniu reklam graficznych osobowość potencjalnego adresata nie powinna być zatem głównym czynnikiem decydującym. Tym samym postawiona główna hipoteza badawcza nie potwierdziła się. Na podstawie uzyskanych wyników można przypuszczać, że utrwalone wzorce kulturowe i skojarzenia z określonymi kolorami są z punktu widzenia odbioru wrażeń kolorystycznych istotniejsze niż indywidualne cechy osobowości, należy zatem zwracać na nie uwagę przy projektowaniu reklam graficznych. |
pl |