The aim of the paper is to analyze the knowledge creation and conversion processes
in military organizations using the SECI model as a framework. First of all, knowledge
creation activities in military organizations are identified and categorized. Then,
knowledge socialization, externalization, combination and internalization processes
are analyzed. The paper studies methods, techniques and tools applied by NATO
and the U.S. Army to support the aforementioned processes. As regards the issue
of knowledge socialization, counseling, coaching, mentoring and communities of
practice are discussed. Lessons Learned systems and After Action Reviews illustrate
the military approaches to knowledge externalization. Producing doctrines in the
process of operational standardization is presented as a solution used by the military
to combine knowledge in order to codify it. Finally, knowledge internalization through
training and education is explored.
Celem artykułu jest analiza procesów tworzenia i konwersji wiedzy w organizacjach
wojskowych. Do analizy zastosowano model SECI wykorzystywany w organizacjach
biznesowych. W artykule, po pierwsze, dokonano identyfikacji i kategoryzacji działań
ukierunkowanych na tworzenie wiedzy organizacyjnej w środowisku wojskowym.
Następnie szczegółowej analizie poddano wybrane techniki i narzędzia wykorzystywane do socjalizacji, eksternalizacji, kombinacji i internalizacji wiedzy w NATO i Armii
Stanów Zjednoczonych. Omówiono zastosowanie counsellingu, coachingu i mentoringu
do pobudzania i wspierania procesów socjalizacji wiedzy. Wskazano na rosnącą
rolę odgrywaną w środowisku wojskowym przez wspólnoty praktyków. Przedstawiono
rozwiązania wspierające eksternalizację wiedzy takie jak systemy wykorzystania
doświadczeń (Lesssons Learned) i procedura After Action Review. Poddano analizie
standaryzację operacyjną jako przykład procesu kombinacji wiedzy ukierunkowanego
na kodyfikację dostępnej wiedzy w formie doktryn i wojskowych dokumentów normatywnych.
Wreszcie skoncentrowano uwagę na szkoleniu i kształceniu w organizacjach
wojskowych, które to procesy mają służyć internalizacji wiedzy przez członków organizacji.