Knowledge, Theory and Practice in Knowledge Management: Between Associative Patterning and Context-Rich Action

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Bennet, Alex
dc.contributor.author Bennet, David
dc.date.accessioned 2014-11-09T09:34:23Z
dc.date.available 2014-11-09T09:34:23Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.citation Bennet, A., Bennet, D., Knowledge, Theory and Practice in Knowledge Management: Between Associative Patterning and Context-Rich Action. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation (JEMI), 2014, vol. 10, nr 1 : Knowledge Management Special Issue: Connecting Theory and Practice. Ed. by P. Lambe, s. 7-55 pl
dc.identifier.issn 2299-7326
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/8176
dc.description.abstract Embedded throughout this paper you will find the diversity of opinions that correlates to the diversity of theories, frameworks, case studies and stories that are related to the field of Knowledge Management (KM). We begin by introducing the Sampler Research Call approach and the 13 KM academics and practitioners working in different parts of the world who answered the call. We then provide baseline definitions and briefly explore the process of knowledge creation within the human mind/brain. After a brief (and vastly incomplete) introduction to KM literature at the turn of the Century, the frameworks of Sampler Call participants are introduced, and two early frameworks that achieved almost cult status—the Data-Information- Knowledge-Wisdom (DIKW) continuum and the SECI (socialization, externalization, combination and internalization) model—are explored through the eyes of Sampler Call participants. We then introduce the results of the KMTL (Knowledge Management Thought Leader) Study, which suggest theories consistent with the richness and diversity of thought interwoven throughout this paper. The field of KM is introduced as a complex adaptive system with many possibilities and opportunities. Finally, we share summary thoughts, urging us as KM academics and practitioners to find the balance between the conscious awareness/understanding of higher-order patterns and the actions we take; between the need for overarching theory and the experiential freedom necessary to address context-rich situations. pl
dc.description.abstract Praca przedstawia różnorodność opinii odpowiadającą różnorodności teorii, schematów, analiz przypadków i historii związanych z obszarem Zarządzania Wiedzą. Na początku naszej pracy przedstawiamy podejście nazwane Sampler Research Call i 13 naukowców uniwersyteckich i praktyków zajmujących się Zarządzaniem Wiedzą z całego świata, którzy zgodzili się na wzięcie udziału w powyższym badaniu. Następnie podajemy podstawowe definicje i zwięźle opisujemy proces tworzenia wiedzy w umyśle ludzkim. Po krótkim (i zdecydowanie niepełnym) wprowadzeniu do literatury zajmującej się Zarządzaniem Wiedzą na przełomie wieków, podajemy schematy stosowane przez uczestników badania oraz dwa wcześniejsze schematy cieszące się statusem kultowych – kontinuum Dane-Informacje-Wiedza-Mądrość (ang. skrót DIKW) oraz model SECI (socjalizacja, eksternalizacja, kombinacja i internalizacja) widziane oczami uczestników badania. Następnie przedstawiamy wyniki badania MKTL (Liderów Myśli Zarządzania Wiedzą), sugerujące teorie zgodne z bogactwem i różnorodnością myśli zawartych w naszej pracy. Obszar Zarządzania Wiedzą przedstawiony jest jako złożony przystosowujący się system oferujący wiele możliwości i okazji. Wreszcie podsumowując, próbujemy, jako naukowcy i praktycy Zarządzania Wiedzą, znaleźć równowagę między świadomością i zrozumieniem częstych wzorców i działań podejmowanych przez nas; między potrzebą ogólnej teorii a wolnością doświadczenia konieczną do zmierzenia się z sytuacjami o odmiennym kontekście.
dc.language.iso en pl
dc.publisher Nowy Sacz School of Business – National-Louis University pl
dc.rights open access pl
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Poland *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ *
dc.subject knowledge pl
dc.subject knowledge management pl
dc.subject theory pl
dc.subject information pl
dc.subject learning pl
dc.subject surface knowledge pl
dc.subject shallow knowledge pl
dc.subject deep knowledge pl
dc.subject neuroscience pl
dc.subject mind/brain pl
dc.subject decision-making pl
dc.subject higher-order patterns pl
dc.subject complexity pl
dc.subject thought leaders pl
dc.subject practitioners pl
dc.subject knowledge (proceeding) pl
dc.subject knowledge (informing) pl
dc.subject SECI model pl
dc.subject DIKW continuum pl
dc.subject wisdom pl
dc.subject KM research pl
dc.subject KM frameworks pl
dc.subject wiedza
dc.subject zarządzanie wiedzą
dc.subject teoria
dc.subject informacja
dc.subject uczenie się
dc.subject wiedza powierzchowna
dc.subject wiedza płytka
dc.subject wiedza głęboka
dc.subject neuronauka
dc.subject umysł
dc.subject podejmowanie decyzji
dc.subject wzorce
dc.subject złożoność
dc.subject liderzy myśli
dc.subject praktycy
dc.subject wiedza (procedury)
dc.subject wiedza (informowanie)
dc.subject model SECI
dc.subject kontinuum DIKW
dc.subject mądrość
dc.subject badania nad zarządzaniem wiedzą
dc.subject schematy zarządzania wiedzą
dc.title Knowledge, Theory and Practice in Knowledge Management: Between Associative Patterning and Context-Rich Action pl
dc.type article pl


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

open access Except where otherwise noted, this item's license is described as open access

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info