Tematem niniejszej pracy było przestawienie determinantów podejmowania decyzji dotyczących zakupu samochodu marki Ford. Badania zostały przeprowadzone w Salonie Forda w Nowym Sączu za pomocą kwestionariusza ankiety. Dzięki przeprowadzonym badaniom można ocenić hipotezę, mówiącą o tym, czy osoby decydujące się na zakup samochodu marki Ford kierują się bezawaryjnością, bezpieczeństwem, możliwością serwisowania samochodu oraz rabatami przy zakupie. Zadawano pytania, dotyczące preferowanego rodzaju samochodu typu sedan, spełniania oczekiwań przez markę Ford oraz kierowania się własną oceną przy zakupie samochodu marki Ford a także dogodnych warunków kredytowania, wyposażenia: typu poduszki powietrzne, podgrzewane fotele oraz wyrażane są opinią o marce, cechach samochodu, takich jak przestronność czy ekonomiczność. Ankietowani preferują samochody dostępne „od ręki”, najczęściej z zawieszeniem sedan lub hatchback. W niektórych przypadkach odpowiedzi kobiet różnią się od odpowiedzi mężczyzn. Kobiety bardziej niż mężczyźni kierują się przy zakupie samochodu własną oceną, są mniej zainteresowane opinią innych osób oraz nie interesuje ich opinia prasy motoryzacyjnej. Zdaniem mężczyzn marka Ford nie do końca spełnia ich oczekiwania; kobiety są średnio bardziej zadowolone z samochodów marki Ford.
The subject of this work was to present the determinants of decision-making process concerning a purchase of a Ford car. The research was conducted at the Ford franchised dealership in Nowy Sacz using a questionnaire. Thanks to the conducted research it was possible to evaluate whether people decide to buy a Ford car on account of its failure-free factors, safety, vehicle maintenance and the possibility of discounts when purchasing. The equipment type, such as airbags, spaciousness, fuel economy, heated seats and steering influence the opinions about the brand. Respondents prefer cars available immediately, usually sedan or hatchback. In some cases responses of men and women differed. Women, as opposed to men, are guided by their own assessment when purchasing a car and they are less interested in the opinions of others or of the automotive press. According to male respondents the Ford brand does not fully meet their expectations; women are on average more satisfied with Ford vehicles.