Abstract:
W pracy wykazano, iż outsourcing, który w ostatnich latach zdobywał coraz więcej zwolenników wśród zarządzających przedsiębiorstwami, dziś jest strategiczną metodą biznesową umożliwiającą pełne wykorzystanie możliwości przedsiębiorstwa i dzięki temu, osiągnięcie znacznie większej efektywności. W zastosowaniu outsourcingu jako funkcji strategicznej przedsiębiorstwa upatrywany jest potencjał do redukcji kosztów, usprawnienia elastyczności działania i zwiększania przewagi konkurencyjnej. W pierwszym rozdziale omówiono wpływ zmiennego otoczenia na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Wskazano istotne cechy zmian, jak choćby globalizacja działalności, w której niewystarczające są wypracowane przez stulecie, klasyczne sposoby pojmowania konkurencji i zarządzania organizacją. Dziś kluczem do sukcesu w biznesie jest koncentracja na swoich szczególnych zdolnościach przez pozbywanie się wszelkich ubocznych działalności oraz jakże istotne, stosowanie ciągłego procesu organizacyjnego uczenia się. Rozdział drugi przybliży nam istotę outsourcingu jako współczesnej koncepcji zarządzania przedsiębiorstwem. Przedstawiono powody, dla których firmy decydują się na wprowadzenie outsourcingu oraz korzyści wynikające z jego zastosowania. Omówiono podaż usług outsourcingowych i wskazano najbardziej popularne dziedziny poddane outsourcingowi. Omówiono proces prawidłowej implementacji outsourcingu, począwszy od wyznaczenia celów, poprzez wybór partnerów, po wdrożenie i monitoring. W rozdziale trzecim przedstawiono model biznesowy Firmy CWS-boco Polska Sp. z o.o., zajmującej się wynajmem urządzeń do higieny łazienkowej i mat pyłochłonnych oraz wynajmem i serwisem odzieży roboczej, odzieży biznesowej i bielizny pościelowej dla hoteli. Charakterystyka działalności firmy jest doskonałym przykładem outsourcingu wybranych funkcji przedsiębiorstw korzystających z usług CWS-boco Polska Sp. z o.o. Rozdział przedstawia korzyści z zastosowania outsourcingu w przedsiębiorstwie. Dokonano oceny wartości rynkowej outsourcingu poprzez analizę istotnych czynników jakimi są: wizerunek przedsiębiorstwa, poczucie komfortu dzięki współpracy z wyspecjalizowanym, doświadczonym partnerem outsourcingowym oraz osiągnięcie wyższego stopnia efektywności biznesowej dzięki skupieniu się na właściwej działalności przedsiębiorstwa.