Citation analysis as a practical tool for managers and entrepreneurs: selected scientometric concepts relevant for business model improvement

WSB-NLU Repository

Show simple item record

dc.contributor.author Jasieński, Michał
dc.date.accessioned 2014-07-05T09:05:10Z
dc.date.available 2014-07-05T09:05:10Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.citation Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2013, t. 51, nr 6, s. 151-167 pl
dc.identifier.issn 1426-9724
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11199/7856
dc.description.abstract Entrepreneurs often face the challenge of hiring academic researchers who could provide know-how or serve as potential business partners, collaborators or expert consultants. Since hiring experts may be costly, it is essential that only the best specialists be used. I describe some quantitative scientometric tools (such as h-index and gindex) aimed at evaluating academic quality of institutions or of individual researchers. Such tools provide information that is easily accessible, comprehensible and merit-based, although they must be used with caution, since disciplines differ in the absolute values of indexes. I show how to use scientometrics in a comparative manner to document low output and poor quality of the publications of Polish academic authors in the area of business and management. I also argue that some governmental procedures for rewarding academic excellence are not effective because they reduce incentives for publishing academic papers in English. pl
dc.description.abstract Przedsiębiorcy stają coraz częściej przed wyzwaniem nawiązania współpracy z badaczami, którzy są potencjalnym źródłem wiedzy eksperckiej i mogą służyć jako partnerzy biznesowi, współpracownicy lub eksperci. Ponieważ wynajęcie ekspertów może być kosztowne, istotnym jest, aby byli to specjaliści o najwyższej jakości. Niniejsza praca zawiera przegląd podstawowych narzędzi naukometrycznych (takich jak indeksy h oraz g), dzięki którym menedżer lub przedsiębiorca może w sposób ilościowy oszacować naukową jakość konkretnych osób albo instytucji. Informacja uzyskana w ten sposób jest ogólnie dostępna, łatwo zrozumiała oraz w dużym stopniu oparta na wartości merytorycznej (a nie np. aktywności administracyjnej) ekspertów, aczkolwiek należy jej używać z ostrożnością. Porównawcza ocena całych dyscyplin może być zilustrowana krytyczną analizą aktywności krajowych badaczy w dziedzinie biznesu i zarządzania, którzy publikują w markowych czasopismach mało prac i o niskiej jakości. Naukometria może również udokumentować niską jakość przyjętych standardów ministerialnych (np. przy ocenie parametrycznej), które zniechęcają autorów do publikowania prac w języku angielskim. pl
dc.language.iso en_US pl
dc.rights open access pl
dc.subject bibliometrics pl
dc.subject citation analysis pl
dc.subject consulting pl
dc.subject entrepreneurship pl
dc.subject h-index pl
dc.subject management pl
dc.subject scientometrics pl
dc.subject analiza cytacji pl
dc.subject bibliometria pl
dc.subject konsulting pl
dc.subject naukometria pl
dc.subject przedsiębiorczość pl
dc.subject zarządzanie pl
dc.title Citation analysis as a practical tool for managers and entrepreneurs: selected scientometric concepts relevant for business model improvement pl
dc.title.alternative Analiza cytacji jako praktyczne narzędzie dla menedżerów i przedsiębiorców: wybrane pojęcia z naukometrii pożyteczne dla poprawy modeli biznesowych pl
dc.type article pl


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search WSB-NLU Repository


Advanced Search

Browse

My Account

Statistics

Info