Abstract:
Celem pracy jest zbadanie, w jaki sposób środki wychowawcze w postaci kar i nagród wpływają na uczniów oraz jak nauczyciele oddziałują na dzieci w celu uzyskania ogólnie akceptowalnych zachowań. Niniejsza praca wskazuje metody i sposoby redukcji niepożądanych zachowań wśród uczniów. Określa, w jaki sposób stosowane czynniki oddziałują na postawy uczniów. Ze względu na to, iż każde dziecko jest inne, nie można zastosować jednego schematu wychowawczego, dlatego też tak ważną rolę w szkole spełniają nauczyciele, którzy poprzez odpowiednio dobrany system kar i nagród oddziałują na uczniów w celu uzyskania pożądanych zachowań. Praca wyraźnie dzieli się na dwie części: teoretyczną i praktyczną. Pierwsza część to kompilacja dostępnej literatury dotyczącej uregulowań prawnych dotyczących systemu kształcenia w Polsce, charakterystyka procesu wychowania wraz ze wskazaniem metod i form nauczania i wychowania. Szeroko omówiono czynniki takie jak kary i nagrody wpływające na motywację uczniów do wytężonej pracy związanej z rozwojem osobowości. Druga część pracy to wykorzystanie rozważań teoretycznych do realizacji badań własnych. W tym celu przeprowadzono badania ankietowe w dwóch szkołach: podstawowej i gimnazjum. Wyniki badań zostały szczegółowo scharakteryzowane w dalszej części pracy, ich analizę poparto wykresami oraz porównaniami teorii z praktyką.