Abstract:
Przedmiotem pracy jest opisanie i klasyfikacja działań reklamowych w komunikacji marketingowej oraz wskazanie skutków ich oddziaływania na młodych odbiorców z terenu powiatu dąbrowskiego. Rozważania służą ukazaniu, w jaki sposób reklama wzbudza u młodych konsumentów określone potrzeby, kształtuje pewne postawy oraz w jaki sposób wpływa na ich zachowania. Praca składa się z czterech rozdziałów. W rozdziale pierwszym, drugim i trzecim stanowiących część teoretyczną pracy ukazano dotychczasowy dorobek naukowy z dziedziny reklamy w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu w postaci słowników, podręczników, opracowań, a także artykuły zamieszczone w fachowych czasopismach. W studiach literaturowych wykorzystane zostały także wybrane pozycje z dziedziny psychologii, socjologii oraz kulturoznawstwa. Część druga pracy skupia się na charakterystyce dzieci i młodzieży jako odbiorców reklam. W tej części ukazano skuteczność reklamy w jej oddziaływaniu na młodego konsumenta. Omówione zostały psychologiczne aspekty procesu odbioru reklam. Część badawcza pracy zawiera metodologię badań własnych. Zaprezentowane zostały w niej wnioski z analizy wpływu reklamy na dzieci i młodzież z terenu powiatu dąbrowskiego. Informacje zostały zebrane na podstawie własnych obserwacji, wywiadów z odbiorcami reklam, a także na podstawie przeprowadzonej ankiety. W rozdziale tym zamieszczono wyniki wywiadu ankietowego dotyczącego odbioru oraz interpretacji wybranych działań reklamowych przez przeciętnego odbiorcę. Tak naprawdę reklama odgrywa istotna rolę w kształtowaniu zachowania
dzieci i młodzieży. Ma wpływ na ich motywację, cele, wartości i aspiracje. Reklama
tworzy modele, zgodnie z którymi należy postępować i grupy odniesienia, do których
należy aspirować.