Abstract:
Gospodarka naszego kraju uzależniona jest w ogromnym stopniu od dostaw rosyjskich gazu ziemnego, a więc kraju zainteresowanego głównie poszerzaniem swoich wpływów, również politycznych, na obszar krajów Europy Wschodniej, lub co najmniej wymuszeniem braku reakcji na politykę wobec byłych republik. Jak widać gospodarka Polska opiera się głównie na dostawach z Rosji, wspomaganych wydobyciem krajowym. Inne dostawy stanowią znikomą wartość. Na pewno nie jest to gwarancją bezpieczeństwa energetycznego państwa i w przypadku zachwiania dostaw z głównego kierunku (obecnie prawie 46%) stawia naszą gospodarkę w sytuacji co najmniej kryzysowej. Wynika z powyższych danych że polityka rządów w tym okresie nie przyniosła rezultatów w postaci zmiany struktury dostawców. Obecnie problem jest coraz szerzej zauważany i stanowi coraz częściej temat rozmów i polemik zarówno środowisk politycznych jak i gospodarczych. Wydzielenie ze struktur PGNiG operatora systemu przesyłowego Gaz–System S.A., nastąpiło na skutek konieczności dostosowania się polskiego sektora gazowniczego do wymagań unijnych. Kreowana przez Unię Europejską polityka dywersyfikacji dostaw gazu mająca na celu zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego oraz umożliwienie dostępu do sieci przesyłowych zainteresowanym podmiotom trzecim, postawiła przed Gaz–Systemem kolejne bardzo poważne wyzwania przygotowania Polskiej magistrali przesyłowej do współpracy z systemami przesyłowymi innych krajów UE. Polska ze względu na swoje położenie geograficzne może odgrywać istotną rolę jako kraj tranzytowy jednak realizacja takiego scenariusza wymaga od spółki poniesienia ogromnych nakładów inwestycyjnych, gdyż ze względu na dotychczasowe umiejscowienie źródeł gazu na wschodzie i południu Polski system przesyłowy oraz obiekty takie jak węzły i tłocznie budowane były w celu przesyłania gazu ze wschodu na zachód i z południa na północ, determinując możliwość wykorzystania przepustowości systemu przesyłowego. Należy zwrócić uwagę na fakt, iż oprócz dążenia Gaz-Systemu do spełnienia wymagań i obowiązków wynikających z faktu przynależności do Unii Europejskiej, działania Spółki mają charakter strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski i Europy.