Abstract:
Zmiana stanowi fundament dla rozwoju przedsiębiorstwa: jest ona nieuchronna i nieunikniona. Nowy rywal rynkowy lub nowa technologia mogą sprawić, że grunt gwałtownie usunie się spod nóg nawet najbardziej szanowanym, prestiżowym firmom. Przedsiębiorstwo funkcjonuje i rozwija się według cyklu obejmującego kilka faz, a każda z nich kończy się swoistą „restrukturyzacją”, zmianą, będąca odpowiedzią na pojawiające się trudności czy kryzysy. Zapoczątkowana na początku lat dziewięćdziesiątych restrukturyzacja oraz prywatyzacja polskich przedsiębiorstw wciąż kojarzy się ze zwolnieniami pracowników. W marginalnych przypadkach powoduje to przedstawienie restrukturyzacji nie jako szansy, alternatywy dotychczasowego złego stanu przedsiębiorstwa, ale jako zagrożenia jego bytu utożsamianego wyłącznie z redukcją miejsc pracy. Celem restrukturyzacji jest przywrócenie równowagi wewnętrznej oraz jego równowagi z otoczeniem. Dla polskich przedsiębiorstw stanowi narzędzie ich dostosowania do nowych warunków wynikających z transformacji gospodarki po roku 1990. Restrukturyzacja, będąca tylko jednym z elementów rozwoju przedsiębiorstwa, nie może go zastępować, tak jak to często ma miejsce w praktyce. Restrukturyzacja może stanowić jedynie pierwszą fazę dalszych działań strategicznych, polegających na wdrożeniu nowej strategii rozwoju i wzrostu firmy. W kręgu tej problematyki jest napisana niniejsza praca. Aby ukazać ją w bardziej wyraźnym świetle posłużono się przykładem przedsiębiorstwa państwowego użyteczności publicznej Poczta Polska, dla której zmiany organizacyjne są przede wszystkim procesem przygotowującym organizację do aktywnej i konkurencyjnej działalności na zliberalizowanym rynku usług pocztowych.