Abstract:
Wartościowanie stanowisk pracy, jest bardzo ważnym a wręcz niezbędnym etapem realizacji strategii finansowej firmy, w procesie nowoczesnego zarządzania ludźmi. Proces wartościowania dostarcza przede wszystkim informacji na temat relacji panującej wewnątrz danej firmy, oraz pozwala ustalić hierarchię ważności poszczególnych stanowisk, co ułatwia efektywne wynagradzanie pracowników. Ostatni etap polega na stworzeniu adekwatnej do poziomu pracy wykonywanej przez pracowników listy płac. Innymi słowy wartościowanie pracy jest punktem wyjścia do opracowania właściwego systemu wynagradzania pracowników. Celem niniejszej pracy jest skonfrontowanie teoretycznych założeń związanych z procesem wartościowania stanowisk pracy z realnymi mechanizmami rządzącymi sprawnie funkcjonującym przedsiębiorstwem na przykładzie Zakładu Ceramicznego „BIELOWICE” Sp. z o.o. w Nowym Sączu. Wybór nowosądeckiej firmy, zajmującej się produkcją wyrobów ceramicznych, nie był przypadkowy. Przedsiębiorstwo w ostatnim okresie zanotowało znaczny rozkwit, spowodowany przede wszystkim dużym „boomem” budowlanym, odnotowywanym na rynkach w Polsce południowej od ok. 18 miesięcy. Do realizacji celu pracy sformułowano główny problem badawczy: Jakie znaczenie w działalności firmy odgrywa wartościowanie stanowisk pracy? Tak pojęty problem główny rozwinięto w wymienione poniżej problemy szczegółowe: 1. Czy wartościowanie stanowisk pracy jest użytecznym elementem polityki wynagradzania w zakładzie pracy? 2. Czy przewidziane metodą profilową opisy wymogów stanowisk pracy stanowią ważne ogniwo przepływu informacji w firmie? 3. Czy przyporządkowanie stanowisk do odpowiednich kategorii i grup zaszeregowania pozwala stworzyć sprawiedliwą hierarchię płac w przedsiębiorstwie?