dc.description.abstract |
Celem pracy jest pokazanie, jaki związek występuje pomiędzy działaniami zawodowymi nauczycieli, a wypaleniem zawodowym występującym w tej grupie społecznej. W pracy postawiono główną hipotezę, która mówi, że dysfunkcjonalne działania zawodowe mogą prowadzić do wypalenia zawodowego. Praca została podzielona na dwa rozdziały teoretyczne i jeden badawczy. W pierwszym rozdziale określono, czym jest zespół wypalenia zawodowego. Przedstawiono najbardziej znane jego koncepcje i modele. Opisano jego źródła, symptomy i konsekwencje. W tym rozdziale opisano także, jak można zapobiegać wypaleniu zawodowemu na poziomie emocjonalnym i psychicznym oraz na poziomie organizacji. W drugim rozdziale opisano, na czym polega rola zawodowa nauczyciela. Przedstawiono także cechy oraz cele działalności zawodowej nauczyciela. Określono również rodzaje czynności pedagogicznych oraz wyniki działalności zawodowej pedagogów. W trzecim rozdziale pracy przedstawiona została metodologia badań oraz prezentacja i analiza wyników. W badaniu ankietowym wzięli udział nauczyciele zatrudnieni w szkołach podstawowej i gimnazjalnej, w celu określenia rozmiarów występowania zjawiska wypalenia zawodowego w tych środowiskach pracy. Badania pokazały, że złe działania zawodowe są ważnym czynnikiem prowadzącym do wypalenia. Zła informacja zwrotna od kolegów
i przełożonych, brak wpływu na swój własny obszar działania zawodowego,
niezadowolenie z wykonywanej pracy, wyczerpanie emocjonalne, brak poczucia własnej
wartości z pracy, depersonalizacja – to wszystko prowadzi nieuchronnie do wypalenia
zawodowego. |
pl |