Abstract:
Marketing, który swoją genezę ma w skutecznej dystrybucji i sprzedaży, objął swym zasięgiem niemal wszystkie sfery działalności przedsiębiorstwa. Przedsiębiorstwo funkcjonujące w gospodarce rynkowej musi koncentrować swoją uwagę na budowie i wdrażaniu strategii rozwoju dostosowującej przedsiębiorstwo do otoczenia, jest to niezbędny warunek przetrwania przedsiębiorstwa w długim okresie czasu. Z punktu widzenia zarządu przedsiębiorstwa marketing jest przede wszystkim wiodącą lub jedną z najważniejszych dziedzin wyspecjalizowanego zarządzania, realizowanego zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym i to przy uwzględnieniu pełnego zakresu typowych funkcji zarządzania. Kierowanie się orientacją marketingową w zarządzaniu pozwala na długofalowy rozwój przedsiębiorstwa poprzez uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej na rynku. Zarządzanie jest kluczem do sukcesu i to niezależnie od tego, czy przedsiębiorstwo na rynku ma pozycję wiodącą, rzuca rynkowi nowe wyzwania czy dopiero rozpoczyna działalność. Nie ma złych interesów. Może być tylko złe, nieudolne zarządzanie. Wraz ze wzrostem złożoności powiązań zewnętrznych i wewnętrznych w każdej gospodarce i każdej firmie wzrasta potrzeba kompleksowości i inte¬gralności zarządzania w skali makro- i mikroekonomicznej. Wskutek tego zarządza¬nie staje się dziedziną wiedzy i sztuki coraz bogatszą, trudniejszą i bardziej odpowiedzialną. Ma ono bowiem zapewnić firmie trwałą egzystencję i długo¬falowy rozkwit, ku zadowoleniu wszystkich, którym ona służy i to w sposób zgodny z prawami rynku, a zarazem ze społeczną racjonalnością działań gospodarczych. Nowoczesne zarządzanie to ukierunkowany na przyszłość proces wyboru celów i dróg rozwoju, a więc proces decydowania, kształtujący przyszłe wydarzenia i przyszłą pozycję firmy w otoczeniu oraz przyszłą jej strukturę i kulturę. Celem mojej pracy jest przedstawienie roli strategicznego zarządzania marketingowego w rozwoju przedsiębiorstwa oraz ukazanie kolejnych etapów oraz zasad tworzenia skutecznej strategii marketingowej.