Abstract:
Lecznictwo uzdrowiskowe w obecnym czasie przechodzi głębokie przemiany strukturalne, które dotyczą przede wszystkim sposobów finansowania usług uzdrowiskowych. Powoduje to konieczność ciągłych zmian w zakładach opieki zdrowotnej. Lecznictwo uzdrowiskowe spełnia ogromną rolę w ochronie zdrowia naszego społeczeństwa, gdyż stanowi ono jeden z elementów całego systemu opieki zdrowotnej w kraju. Aby tą podstawową rolę mogło spełniać, musi świadczyć usługi zdrowotne na najwyższym poziomie, o odpowiedniej jakości. Dzisiaj certyfikat jakości to znak coraz bardziej rozpoznawalny na rynku i w społeczeństwie a więc wśród potencjalnych klientów każdej organizacji. Coraz częściej można się spotkać z informacjami, że dana organizacja uzyskała certyfikat potwierdzający zgodność systemu zarządzania jakością z wymaganiami międzynarodowej normy ISO 9001:2000. Informacje te dotyczą nie tylko przedsiębiorstw komercyjnych, które poprzez wdrożenie systemu dążą m.in. do zwiększenia zysku, ale i zakładów opieki zdrowotnej, dla których system jest szansą na poprawę standardów funkcjonowania, optymalizacji kosztów oraz poprawy obsługi klienta. Służba zdrowia zajmuje istotne miejsce w zaspokajaniu potrzeb człowieka. Dlatego też ciągłe doskonalenie zakładów opieki zdrowotnej jest pożądane i oczekiwane. Odpowiedzią na powszechne wyzwania pacjentów są opracowywane i wdrażane programy poprawy jakości systemu leczenia w warunkach stale zmieniającej się opieki zdrowotnej. Niniejsza praca ma na celu przybliżenie zasad działania systemów zarządzania jakością, najczęściej spotykanych i najbardziej przydatnych w zarządzaniu w zakładach opieki zdrowotnej. W pracy posłużono się przykładem zakładu lecznictwa uzdrowiskowego Sanatorium Uzdrowiskowe „MUSZYNA”, które od 2004 roku posiada certyfikat jakości ISO 9001:2000.