Abstract:
Najwcześniejsze dostępne informacje na temat motywacji pochodzą od starożytnych Greków. Usiłowali oni znaleźć rozumowe podstawy, logiczne uzasadnienie ludzkich zachowań i uznali, że siłą napędową poczynań człowieka jest dążenie do przyjemności oraz uniknięcia bólu. Rozum podpowiada jednostce, iż warto czasem odroczyć przyjemność, o ile dzięki temu ostatecznie będzie ona większa, oraz znieść pewien ból, aby osiągnąć jeszcze większą przyjemność. Tak więc już starożytni Grecy dostrzegali znaczenie motywacji dla osiągnięcia sukcesu (maksymalizacji przyjemności).
Niniejsza praca składa się z trzech rozdziałów. Rozdział I zawiera teoretyczne
rozważania na temat motywacji pracowników. W rozdziale tym wyjaśniono podstawowe
zagadnienia i modele motywacji, przedstawiono podstawowe teorie i podejścia do
problematyki motywacji oraz determinanty motywowania pracowników.
Rozdział II ma charakter teoretyczny, podobnie jak rozdział I.
W rozdziale II wyjaśniono pojęcie, funkcje i formy płacy, przedstawiono rodzaje oraz
strukturę wynagrodzenia. Rozdział ten zawiera również informacje dotyczące
motywacyjnej roli pieniądza, przedstawiono w nim zasady motywacji płacowej oraz
wyjaśniono znaczenie motywacyjnej funkcji wynagradzania pracowników.
Rozdział III ma charakter badawczy. Obejmuje on analizę ankiet
przeprowadzonych na pracownikach działu sprzedaży oraz wynikające z nich wnioski.
Celem przeprowadzonych badań jest określenie tego, czy wynagrodzenie finansowe
motywuje pracowników do pracy? Co skuteczniej motywuje pracowników do działania,
wynagrodzenie finansowe czy może wynagrodzenie poza finansowe, czy wyższe
wynagrodzenie zwiększa ich motywację i jakie czynniki motywacyjne najczęściej są
stosowane w polskiej rzeczywistości? W rozdziale tym znajdują się odpowiedzi na
powyższe pytania, które stanowią esencję problemu badawczego niniejszej pracy.
Zakończenie zawiera wnioski, jakie wyciągnięto z części teoretycznej
i badawczej pracy dotyczące motywacyjnej roli wynagrodzenia.