Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie pojęcia jakości i konkurencyjności usług turystycznych na przykładzie uzdrowiska Piwnicznej Zdrój. Hipoteza badawcza zakłada, iż analiza czynników wpływających na jakość i konkurencyjność usług turystycznych ma istotne znaczenie dla rozwoju uzdrowiska. Praca zawiera cztery rozdziały i zakończenie. W rozdziale pierwszym zawarto definicje „turystyki”, wyodrębniono jej rodzaje i motywy skłaniające do podjęcia podróży. Omówiony zostały również produkt turystyczny oraz czynniki wpływające na ten produkt. Rozdział drugi wyjaśnia pojęcie produktu turystycznego uzdrowiska. Ponadto przedstawia charakterystykę miejscowości uzdrowiskowej Piwniczna Zdrój. Uwzględnione
zostały, zarówno w aspekcie historycznym, jak i współczesnym walory lecznicze i turystyczne miasta oraz jego zagospodarowanie dla potrzeb ruchu turystycznego. Rozdział trzeci analizuje specyfikę pojęcia jakości w usługach, ze szczególną uwagą na sposoby pomiaru poziomu świadczonych usług oraz konkurencyjność usług turystyczno-uzdrowiskowych. Rozdział czwarty prezentuje wyniki moich badań i ich analizę. Do analizy jakości i konkurencyjności usług turystycznych wykorzystano dane pochodzące z Głównego Urzędu Statystycznego oraz w oparciu o badania opinii turystów i kuracjuszy. Analiza jakości i konkurencyjności usług turystycznych będzie podstawą do podejmowania właściwych decyzji w przyszłości. W pisaniu pracy wykorzystano dostępną literaturę z zakresu: lecznictwa uzdrowiskowego, turystyki uzdrowiskowej, marketingu.