Abstract:
Niniejsza praca opisuje różnice pomiędzy firmą produkcyjną, handlową i usługową w kryteriach zatrudniania, procesie adaptacyjnym oraz w nastawieniu do nowo zatrudnionych pracowników przez obecnych. Przeprowadzone zostały badania empiryczne, które miały za zadanie przybliżyć przesłanie tego zagadnienia. Praca złożona jest z czterech części: trzech teoretycznych oraz jednej badawczej. Pierwszy rozdział ma charakter teoretyczny, który poświęcony jest zarządzaniu zasobami ludzkimi. W oparciu o literaturę wyjaśnione zostało w nim pojęcie i zakres oraz zasady i cechy, które wyróżniają zarządzanie zasobami ludzkimi. Ujęta została istota działalności, mająca wpływ na zasoby ludzkie. Przedstawiony został również przebieg procesu rekrutacji i selekcji. Drugi rozdział obejmuje tematykę procesu adaptacji nowo zatrudnionych pracowników. Przedstawiono w nim pojęcie i proces oraz istotę i cele adaptacji pracownika. Wyjaśnione zostały czynniki, które przyczyniają się do przebiegu tego procesu. Opisane i wyszczególnione zostały metody wprowadzania nowego pracownika. Na koniec omówione zostały konsekwencje niewłaściwego wprowadzenia pracownika. Rozdział trzeci poświęcony został analizie procesu adaptacyjnego. Omówiona została metodologia oraz cel badań własnych. Dwa następne podrozdziały mają charakter badawczy, w którym dokonano ogólnej charakterystyki badanej grupy. Przeprowadzona została analiza zgromadzonych w toku badań informacji, które pozwoliły porównać trzy firmy o odmiennej działalności gospodarczej pod względem kryteriów zatrudniania oraz samego procesu adaptacyjnego. Ukazano również różnice nastawienia do nowo zatrudnionych pracowników przez obecnych.