Abstract:
Wprowadzenie technologii informatycznej i internetowej do bankowości zapoczątkowało rozwój nowych rodzajów dystrybucji usług bankowych. Mimo wciąż mocnej pozycji modelu opartego o tradycyjne placówki bankowe, obserwuje się coraz większe zainteresowanie dystrybucją multikanałową, czyli połączeniem kanałów elektronicznych z siecią oddziałów stacjonarnych. Głównym celem pracy jest analiza korzyści płynących z rozwoju nowoczesnych usług bankowych w kierunku szerszego wykorzystania telefonów komórkowych oraz technologii internetowej. W pracy scharakteryzowano polski system bankowy, przedstawiono aspekt prawny funkcjonowania systemu bankowego, jak również stan obecny rynku usług bankowych oraz tendencje i kierunki rozwoju bankowości internetowej. Przedstawiono charakterystykę bankowości internetowej jako dynamicznie rozwijającej się gałęzi runku detalicznych usług bankowych, opisano historię rozwoju bankowości internetowej na świecie i w Polsce uwzględniając jej fazowy charakter, poruszono również zagadnienia bezpieczeństwa i wymieniono podstawowe korzyści i zagrożenia wynikające z tego rodzaju dystrybucji usług bankowych Scharakteryzowano MultiBank jako obiekt analiz w kontekście jego macierzystej grupy finansowej BRE. Następnie dokonano analizy wyników finansowych banku w działalności detalicznej oraz na podstawie danych publikowanych przez grupę finansową BRE scharakteryzowano klientów banku korzystających z internetowego dostępu do konta oraz dokonano analizy kosztów usług bankowych dla różnych kanałów dystrybucji na przykładzie MultiBanku.