Abstract:
Niniejsza praca ma na celu ukazanie jednej z metod organizowania nowego przedsiębiorstwa oraz weryfikację jej poprawności na przykładzie Polbita sp. z o.o. i systemu franchisingowego Drogerie Natura. Cel ten jest realizowany z uwzględnieniem następujących hipotez: 1. Zweryfikowana metodyka może stanowić podstawę organizowania nowej firmy; 2. Prawidłowo sporządzona umowa, wraz z jej niezbędnymi załącznikami stanowi podstawę organizacji nowego przedsiębiorstwa na zasadach franchisingu. W pracy przedstawiono istotę zagadnienia począwszy od historii, poprzez wytłumaczenie pojęcia do porównania go z innymi formami przedsiębiorczości oraz podział franchisingu wraz z omówieniem pojęć w oparciu o wybrane kryteria. Opisano charakterystykę uregulowań prawnych związanych z franchisingiem - pakiet franczyzowy oraz umowa franchisingu wraz z przepisem jej przygotowania. Zaprezentowano aspekty organizacyjno – ekonomiczne, m.in. strony współpracy, a wiec franchisedawca, oraz franchisebiorca systemu, ich prawa i obowiązki, wady i zalety wynikające z przystąpienia do systemu oraz występujące rodzaje powiązań pomiędzy stronami. Dodatkowo scharakteryzowano aspekty kosztowe franchisingu oraz przedstawiono metodykę organizacyjna systemu. Przeanalizowano rynek franchisingu w Polsce pod względem liczby dawców i biorców systemu, branży, w których franchising się rozwija, oraz dynamiki wzrostu. Dokonano charakterystyki rynku kosmetyków pielęgnacyjnych oraz rynku drogerii i sklepów perfumeryjnych w Polsce. Przedstawiona została historia powstania sieci franczyzowej, zasady organizacji, oraz wszystkie elementy związane z systemem na podstawie sieci franczyzowej Drogerie Natura firmy Polbita sp. z o.o., jednego z największych dystrybutorów produktów branży kosmetycznej.