Abstract:
Jakość wytwarzanych wyrobów lub usług jest bardzo istotnym czynnikiem, który decyduje o sukcesie każdej firmy w warunkach gospodarki wolnorynkowej również wtedy, kiedy przedmiotem działań jest leczenie. Słowo jakość kojarzy się z należytą poprawnością, starannością, z najlepszą wiedzą, z najlepszymi umiejętnościami doświadczeniami. Wszystkie te elementy i jeszcze wiele, wiele innych powinny ze sobą współgrać, powinny się uzupełniać i to na wszystkich etapach działań. Aby udało się osiągnąć założenia i spodziewany efekt, konieczna jest należyta komunikacja wewnętrzna w przedsiębiorstwie oraz właściwe relacje z otoczeniem tak bliższym współpracującym oraz otoczeniem dalszym. Cele te poprawnie i znacznie łatwiej realizuje się, korzystając z metod sprawdzonych w wielu krajach Unii Europejskiej. To należycie wdrożone, systematycznie monitorowane i analizowane, oraz kontrolowane i doskonalone zintegrowane systemy zarządzania jakością są tym narzędziem. Niniejsza praca ma na celu przybliżenie zasad działania systemów zarządzania jakością najczęściej spotykanych i najbardziej przydatnych w zarządzaniu w zakładach opieki zdrowotnej. W pracy posłużono się przykładem zakładu lecznictwa uzdrowiskowego Sanatorium Uzdrowiskowe „Wiarus” w Muszynie-Złockiem. Scharakteryzowane zostały zasady funkcjonowania najistotniejszych procesów w przedmiotowej działalności zakładu. Pokazano sposób monitorowania, analizowania i doskonalenia działających systemów. Pokazano ponadto specyfikę leczenia i ogólne zasady funkcjonowania lecznictwa uzdrowiskowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem wymagań w tym zakresie.