Abstract:
Po niedawnych przemianach politycznych i gospodarczych w Polsce rola kredytów i pożyczek nabrała szczególnej wagi. Jeszcze nie tak dawno podstawowymi grupami kredytobiorców były jednostki gospodarki uspołecznionej oraz ludność. Na skutek dynamicznego rozwoju sektora prywatnego do wyżej wymienionych grup, dołączyła trzecia - prywatne przedsiębiorstwa z kapitałem polskim bądź zagranicznym. Fakt ten miał ogromny wpływ na system kredytowy. Dzięki temu banki były zmuszone zwiększyć różnorodność swoich ofert kredytowych, a także w ramach bezpieczeństwa poprzedzić udzielanie kredytu szeregiem dokładnych badań i analiz sytuacji gospodarczej i finansowej osób ubiegających się o przyznanie kredytu. Konieczność pozyskiwania nowych firm stawia coraz to nowe wymagania, również przed pracownikami komórek kredytowych. Pojawiający się potencjalni klienci są bardzo zróżnicowani niemal pod każdym względem. Są to podmioty gospodarcze działające w różnych branżach, stanowiące mozaikę wszystkich możliwych form prawnych, czy też dysponujące różnym potencjałem ekonomiczno-finansowym. Przede wszystkim należy pamiętać, że do banku przychodzą ludzie którzy reprezentują i występują w imieniu firm. Odwiedzają oni banki, w celu załatwienia, najważniejszej dla nich, sprawy. Każdy z nich to określony typ psychofizyczny, z którym będzie musiał rozmawiać pracownik działu kredytów. Wynika stąd jeden generalny wniosek: należy w sposób indywidualny traktować nie tylko podmiot gospodarczy. Zasada ta musi obowiązywać także w trakcie rozmów prowadzonych z przedstawicielami firm. Celem pracy jest prezentacja metod analizy i oceny zdolności kredytowej firm komercyjnych.