Celem pracy jest przedstawienie problematyki klasteringu jako zjawisko umożliwiającego firmom z sektora turystyki, poszerzenie perspektyw na rynku. W szczególności analizie poddany został klaster występujący na rynku turystycznym w Polsce. Podstawowe pytanie jakie przyświeca podjętym tu rozważaniom, odnosi się do rynku turystycznego i klasteringu, a mianowicie, czy zjawisko to ma rację bytu na owym rynku. Badania przeprowadziłam na podstawie wnikliwych analiz wtórnych, przeprowadzonych wywiadów z właścicielami przedsiębiorstw turystycznych, wywiadów z ratownikami GOPR Krynica, na podstawie wewnętrznych ankiet przeprowadzanych wśród turystów ośrodków narciarskich. Całość rozważań osadzona została w ramach analizy SWOT/TOWS, której głównym zadaniem jest wskazanie strategii jaką powinno przyjąć dane przedsiębiorstwo. Analiza jednoznacznie wskazuje, iż współczesne przedsiębiorstwa na rynku turystycznym poradzą sobie we współdziałaniu w innowacyjnym zjawisku, jakim jest klastering, choć na dzień dzisiejszy nie jest to łatwe.
The purpose of this paper is to describe and assess how clustering provides companies in the tourism industry with a wide range of new market opportunities. The object of this paper analysis has been a Polish cluster in the tourism industry. The author asks the question whether the concept of clusters makes sense in the tourism industry. The research methods applied include secondary data analyses, interviews with tourist agency owners and with Krynica Mountain Rescue Team (GOPR) rescuers, as well as questionnaires conducted among ski resorts tourists. The author set her research within the framework of SWOT/TOWS analysis, whose major objective has been to recommend a strategy for a particular company. The analysis shows very clearly that today’s companies in the tourism industry will be able to cooperate within innovative clusters, regardless of the difficulties they are currently facing.