Abstract:
Rynek telefonii komórkowej charakteryzuje się silną konkurencją, dynamicznym rozwojem technologii i nieustannie zmieniającą się ofertą, co wpływa na ciągle zmiany w zachowaniach nabywców. Na rynku tym klienci mogą wybierać spośród bardzo dużej ilości planów taryfowych i promocji, które co kilka miesięcy ulegają zmianie. Na decyzje nabywców wpływ ma bardzo wiele różnorakich czynników, które powodują, że kierują oni swoje upodobania do tego kto w najlepszym stopniu potrafi zaspokoić ich potrzeby. Celem niniejszej pracy jest ankieta zachowań nabywców na rynku telefonii komórkowej. Badania mają na celu pokazać, co głównie wpływa na decyzje podejmowane przez nabywców, czym się oni kierują wybierając operatora, z jakiego rodzaju usług i form promocji korzystają najczęściej, oraz jakie zmiany proponowaliby operatorom. Ankieta posłuży również do zbadania, jak bardzo nabywcy są przywiązani do swojego operatora i czy pragną jego zmiany. W pracy sprecyzowano, kim jest nabywca, przedstawiono jego modele i pokazano czynniki wpływające na jego zachowanie. Scharakteryzowano rynek telefonii komórkowej w Polsce. Opisano działalność każdego z trzech operatorów (Orange, Era GSM, Plus GSM) na rynku telefonii komórkowej w Polsce, począwszy od historii powstania poprzez ofertę, klientów i działania marketingowe, a skończywszy na analizie każdej z firm. Dokonano porównania działalności wszystkich operatorów. Zaprezentowano analizę badań wpływu wybranych działań marketingowych operatorów na zachowanie nabywców.