dc.description.abstract |
Od dawna wśród pracodawców utarło się przekonanie, iż pieniądze stanowią podstawowy czynnik motywujący pracowników do dalszej pracy i pomimo faktu, że wzrasta rola pozafinansowych elementów systemu płac, to jednak wynagrodzenie pieniężne jest najważniejsze dla każdego pracownika. To, jakie otrzymujemy wynagrodzenie jest dla nas sygnałem, ile jesteśmy warci dla naszego pracodawcy, jak nasza firma nas ceni, i czy będzie o nas walczyć, gdybyśmy chcieli zmienić pracę. Uświadomienie sobie przez pracownika, jaką wartość stanowi dla firmy, może w dużym stopniu przyczynić się do wzrostu bądź też zmniejszenia jego zaangażowania w dalszą pracę. Dlatego też dla pracodawców wynagrodzenie jest podstawową techniką wpływania na podwładnych. Celem niniejszej pracy było udowodnienie, iż dla pracowników dydaktycznych Wyższej Szkoły Biznesu National - Louis University w Nowym Sączu finansowe elementy systemu stanowią najbardziej pożądany środek gratyfikacji za ich pracę. W pracy przedstawiono zasady i warunki budowy systemów wynagrodzeń, poszczególne składniki płacy, formy wynagrodzeń oraz funkcje, jakie pełni wynagrodzenie w organizacji. Opisana została również premia jako element systemu płac. Zaprezentowano definicję i czynniki kształtujące motywację, różne rodzaje motywacji, a także zasady motywowania poprzez wynagrodzenie oraz pozafinansowe bodźce wpływające na zachowania ludzi w organizacji. Przedstawiono ocenę systemu wynagrodzeń stosowanego w WSB – NLU wobec pracowników dydaktycznych tej uczelni, zawarto definicję pracownika dydaktycznego, zasady jego wynagradzania, a także kryteria i system ocen stosowany w odniesieniu do pracowników dydaktycznych. Dokonano analizy ankiety, która została przeprowadzona wśród trzydziestu pracowników dydaktycznych WSB – NLU. Ankieta miała na celu poznanie opinii, jaką posiadają ankietowani w odniesieniu do stosowanego w WSB – NLU systemu wynagradzania pracownika dydaktycznego. W niniejszej pracy założone zostały następujące tezy: 1. Płaca zasadnicza stanowi główny czynnik motywujący do pracy wśród pracowników dydaktycznych; 2. Zwiększa się rola pozafinansowych elementów wynagrodzenia. Poprzez analizę pytań ankiety autorka zweryfikowała przyjęte tezy i udowodniła, iż poziom wynagrodzenia jest jedną z głównych sił motywujących pracowników dydaktycznych do dalszej pracy. |
pl |