Abstract:
Kontrolowane centra handlowe, ich pojawienie się w świecie i w Polsce, rozpoczęło zupełnie nową dekadę w handlu. Możliwość robienia zakupów pod jednym dachem, szeroki wybór asortymentu oraz dodatkowe usługi oferowane przez centra stanowiły o ich sukcesie. Hipermarkety, będące przedmiotem niniejszej pracy, stanowią swoisty „magnes”, powodujący przyciąganie zarówno konsumentów, jak i inwestycji wokół powstającego hipermarketu. Celem niniejszej pracy jest próba pokazania istoty funkcjonowania tego typu ośrodka handlowego oraz próba dokonania analizy ich rozwoju w świecie i w Polsce. Przedstawiono zagadnienia dotyczące handlu i istoty jego funkcjonowania oraz wyboru lokalizacji będącej źródłem przewagi konkurencyjnej w handlu. Omówiono zagadnienia dotyczące istoty konkurencyjności w handlu, przedstawiono istotę funkcjonowania centrów handlowych oraz ich pierwowzór w postaci ulic handlowych. Scharakteryzowano także największe na świecie centra handlowe oraz przedstawiono zasady działania przedsiębiorstw na zasadzie klastrów - coraz bardziej popularnego sposobu na wspólne promowanie, inwestowanie oraz jednolitą politykę działań korzystną dla osób będących w gronie. Dokonano oceny perspektyw centrów handlowych na przykładzie Auchan w Mikołowie oraz przedstawiono wyniki badań na podstawie przeprowadzonych ankiet wśród grupy klientów Auchan.