Abstract:
Przyszłość dla każdej firmy jest istotnym zagadnieniem. Aby jednak śmiało w nią spoglądać i nie obawiać się przykrych niespodzianek, jakie ze sobą niekiedy niesie, należy stale utrzymywać przewagę konkurencyjną, jest ona bowiem warunkiem funkcjonowania na rynku przez długie lata. Przewaga konkurencyjna pozwala na oferowanie produktów lub usług odpowiadających oczekiwaniom potencjalnego odbiorcy, lepszych niż oferty konkurencji. Wyraża się to w niższej cenie, wyższej jakości produktu, lepszej obsłudze lub w bardziej kompleksowym zaspokajaniu potrzeb klienta. Pomocnym narzędziem do osiągnięcia tejże przewagi może być coraz częściej stosowany benchmarking, w myśl którego kopiujemy rozwiązania innych, którzy już je przetestowali i wyrazili o nich pozytywną opinię. Ryzyko związane z wprowadzeniem ewentualnych zmian zmniejsza się znacznie, co w istotny sposób wpływa na możliwość utrzymania się na rynku. Celem niniejszej pracy jest przeanalizowanie sytuacji przedsiębiorstwa produkcyjnego P.P.H.U. DELTA pod względem konkurencyjności tego podmiotu w stosunku do innych, które działają na szybko rozwijającym się rynku rolek do urządzeń fiskalnych, oraz wprowadzeniu w nim zmian, które pozwolą na dalszy jego rozwój. Zmiany jakie firma poczyniła, a będące pochodną przeprowadzonego procesu benchmarkingu, miały na celu podniesienie jej pozycji względem przedsiębiorstw konkurencyjnych. Użyty w tym celu benchmarking pozwolił zmniejszyć ryzyko wprowadzanych innowacji. Przedstawiono przewagę konkurencyjną, jej determinanty. kluczowe czynniki sukcesu, oraz strategie konkurencyjne. Nakreślono filozofię benchmarkingu, jego genezę, rodzaje, kolejne etapy procesu wprowadzania benchmarkingu oraz zalety, jakie ta metoda ze sobą niesie. Opisano historię badanego przedsiębiorstwa, rynek na którym działa, jej sytuację ekonomiczno - finansowa oraz przedstawiono największych konkurentów w branży. Przeprowadzono proces benchmarkingu w P.P.H.U. DELTA -poczynając od określenia jego przedmiotu poprzez poszukiwanie odpowiednich benchmarków, gromadzenie niezbędnych informacji oraz ich analizowaniu, na wdrożeniu ulepszeń w prezentowanym przedsiębiorstwie skończywszy.