Abstract:
Tematem pracy jest kwestia kształtowania wizerunku politycznego za pomocą stosunkowo młodego kanału komunikacji wyborczej jakim jest Internet. Biorąc pod uwagę fakt, iż w Polsce zagadnienia związane z Internetem i kampanią w ten sposób prowadzoną są mało rozpowszechnione warto zastanowić się czy kwestie walki politycznej w wirtualnym świecie są odpowiednio wykorzystywane. Rozważania dotyczą czasu prowadzenia kampanii wyborczej w Polsce przed wyborami parlamentarnymi w 2011 roku przez ugrupowanie Ruchu Palikota. Celem pracy było wskazanie, że Internet ma istotne znaczenie w kształtowaniu wizerunku politycznego partii, zbadanie cech na jakie należy zwrócić uwagę przy tworzeniu internetowej kampanii wyborczej, ukazanie najważniejszych aspektów funkcjonowania partii czy polityka w świecie elektronicznym, jak również ukazanie jak w praktyce są one wykorzystywane przez twórców stron internetowych, blogów czy serwisów społecznościowych. W badaniach wykorzystano metody porównawcze, behawioralne oraz racjonalnego wyboru. Teza pracy brzmi: Internet ma znaczący wpływ na kształtowanie wizerunku politycznego partii. Rozważania oparte zostały na analizie stron internetowych, bloga Jakusza Palikota oraz serwisów społecznościowych. Dużo miejsca i czasu poświęcono prześledzeniu powyższych elementów internetowej kampanii wyborczej wraz z reakcjami użytkowników Internetu na zamieszczane przez sztab Ruchu Palikota treści. W pracy wykorzystana została również literatura z zakresu marketingu politycznego, politycznego public relations oraz badania przeprowadzone przez Centrum Badania Opinii Publicznej w kwestiach związanych z ilością, strukturą i wiekiem użytkowników Internetu oraz opracowania dotyczące wpływu samego Internetu na kwestie związane z polityką.