Abstract:
Zachodzące w Polsce zmiany systemu gospodarczego zmierzające do stworzenia gospodarki opartej na mechanizmach samoregulacji, dotyczą również sektora finansowego i powodują wyraźne jego przekształcenia. Zmianom uległa struktura podmiotowa systemu bankowego – nastąpiła likwidacja monopolu państwa w tej dziedzinie oraz szybki rozwój liczby i pozycji banków o kapitale krajowym i zagranicznym. Klienci uzyskali możliwość swobodnego wyboru banków. W związku z dokonującymi się zmianami wzrasta znaczenie usług marketingowych również i w tym sektorze gospodarki. Celem niniejszej pracy jest ukazanie roli jaką spełniają elementy marketingu - mix w działalności banku wykorzystywane przy udzielania kredytu. W pracy zakłada się, że skuteczność marketingu usług kredytowych zależy od prawidłowo prowadzonej polityki personalnej. Przedstawiono rolę marketingu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, opisano specyfikę marketingu bankowego oraz pojęcie i treść marketingu-mix, a także rolę piątego elementu, jakim jest personel. Omówiono znaczenie ekonomiczne kredytu, jego klasyfikację, istotę ryzyka i formy zabezpieczeń kredytu. Zaprezentowano drogę, jaką musiał przejść Bank Pekao S.A., aby stać się bankiem uniwersalnym i opisano propozycje kredytowe Banku Pekao S.A. oraz praktyczne wykorzystanie elementów marketingu – mix w usługach kredytowych.