Abstract:
Celem niniejszej pracy jest przybliżenie istoty promocji, oraz ukazanie działań promocyjnych realizowanych w jednostce samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem Gminy Uzdrowiskowej Krynica-Zdrój. Należy zauważyć, że promocja powstała na bazie przedsiębiorstw, a do instytucji „non – profit”, jakimi są też gminy dotarła w latach 80. W obecnych czasach marketing w gminie jest jeszcze dziedziną stosunkowo młodą, niemniej jednak istnieje wiele praktycznych zastosowań systematycznie przygotowywanych opracowań (kompozycji narzędzi) promocji. Coraz częściej można zauważyć, że konkurencja wymusza na jednostkach samorządu terytorialnego walkę o swój wizerunek, o swoją kondycję finansową jak również o dobro lokalnej społeczności. Koordynatorami działań marketingowych w gminie są przede wszystkim władze samorządowe, współdziałające z podmiotami istniejącymi w gminie i zaangażowanymi czynnie w proces kształtowania jej przyszłości. Zasięg czasowy zagadnień podejmowanych w pracy to okres od wejścia w życie ustawy z 8 marca 1990 roku o samorządzie terytorialnym. Stworzyła ona podstawy prawne istnienia gmin samorządowych w Polsce i określiła zakres działania władz gminnych, stanowiących główny podmiot zainteresowany promocją lokalnej oferty.