Abstract:
Przemiany jakie dokonują się na światowych rynkach wymagają od nas ciągłego monitorowania i dogłębnej analizy. Nowe warunki narzucają nam tym samym nową jakość wiedzy i kwalifikacji. Dotyczy to wszystkich przedsiębiorstw działających na rynkach, a więc i tych obarczonych doświadczeniami, i zarówno tych, którzy dopiero zdobywają swoją wiedzę i doświadczenie rozpoczynając działalność gospodarczą.
Ze względu na znaczenie dla działalności przedsiębiorstwa, jak również ze względu na moje zainteresowania, w pracy omawiam ten nieodzowny element działalności gospodarczej na coraz bardziej konkurencyjnym rynku globalnym jakim jest analiza strategiczna przedsiębiorstwa.
W warunkach rosnącej niepewności i ryzyka, przedsiębiorstwa wypracowały pewne metody i narzędzia ułatwiające podejmowanie decyzji dotyczących opracowywania i wdrożenia strategii.
Te właśnie metody są przedmiotem pracy, co nie znaczy, iż wszystkie kwestie
z nimi związane są tu wyczerpująco omówione. Część teoretyczna jest całościowo poświęcony analizie strategicznej przedsiębiorstwa. Autor opisał makrootoczenie i metody przydatne w jego analizie jak również. strukturę otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa. Osobnym zagadnieniem był opis najbardziej znanych i użytecznych metodach, w tym też metodom portfelowym.
W części aplikacyjnej pracy autor prezentuje firmę, która jest obiektem badań. Firmą tą jest Grupa Can-Pack S.A., zajmująca się produkcją opakowań aluminiowych. Firm ta jest liderem w tej branży na rynku polskim oraz ma 7% udziału w rynku europejskim. Autor dokonuje dogłębnej analizą makrootoczenia, otoczenia konkurencyjnego
a także potencjału strategicznego Grupy Can-Pack S.A. W części końcowej pracy autor zamieścił ocenę pozycji strategicznej przedsiębiorstwa oraz przygotował warianty strategiczne.