Abstract:
Nowe technologie spowodowały, że w w bankowości pojawiło się bardzo wiele nowych usług. Klienci coraz rzadziej zmuszeni są do bezpośrednich wizyt w oddziałach banków. Korzystanie z bankomatów stało się dla polskich klientów codziennością, a dzięki postępowi technologii wachlarz możliwości stale się zwiększa i korzystanie z bankomatów już dawno przestało ograniczać się tylko do wypłat gotówki. Dostęp do konta poprzez telefon także przestał być nowinką dla polskiego konsumenta. Kilka lat temu wielką popularność zdobyły systemy home bankingu typu offline, w których klient łączy się z bankiem poprzez modem, które w większości używane są przez duże i średnie przedsiębiorstwa i na potrzeby których zostały one stworzone. Są one ciągle rozwijane i oferują coraz więcej możliwości. Jednak ze względu na cenę i potrzebę instalacji u klienta drogiego oprogramowania nie są one przeznaczone dla klienta indywidualnego i małych firm. Obecnie bardzo szybko zdobywa popularność bankowość internetowa. Łatwość i prostota obsługi a także cena powodują, że zdobywa ona coraz większą liczbę użytkowników, w szczególności wśród klientów detalicznych i małych i średnich przedsiębiorstw. Z biegiem czasu prawdopodobnie także i duże koncerny przekonają się do bankowości internetowej, która zapewnia bezpieczeństwo na podobnym poziomie jak bankowość typu offline a oferując większe możliwości. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie problematyki związanej z dystrybucją i rozwojem usług świadczonych przez bankowość elektroniczną. W pracy wykorzystano badania ankietowe na podstawie których określono preferencje klientów w zakresie korzystania z usług bankowości elektronicznej.