Abstract:
Temat pracy jest efektem zainteresowania autora reklamą natarczywie rozpowszechnianą przez wszystkie możliwe media oraz nasilającą się dyskusją nad zagrożeniami powstającymi ze strony reklamy. Celem pracy jest analiza odbioru reklamy przez młodzież gimnazjalną. Pierwszy rozdział definiuje zjawisko reklamy. Wyróżnia jej kryteria i rodzaje. Ponadto opisuje funkcje reklamy i jej cele. W drugim rozdziale przytoczone zostały przepisy prawne i inne regulacje, które ukazują jak nie popaść w konflikt z prawem w związku z zajmowaniem się reklamą. Rozdział trzeci poświęcony jest etyce w reklamie. Omawia ograniczenia prawne w zakresie asortymentu reklamowanych produktów (alkohol, produkty tytoniowe), ograniczeń ze względu na odbiorcę (dzieci) i sposobu działania (agresja). Rozdział ten nawiązuje także do etyki niektórych zawodów, zgodności z dobrymi obyczajami. Ostatni rozdział poświęcony jest analizie badawczej pozyskanych poprzez ankietę informacji. Rozważania podejmowane w tym rozdziale dotyczą opinii młodzieży na temat postrzegania reklamy. Pytania zawarte w ankiecie dotyczą między innymi zainteresowania reklamą, wpływu reklamy na decyzję o zakupie, dyskryminacji i zgodności z dobrymi obyczajami. W rozdziale tym znajdują się odpowiedzi zebrane w ujęciu statystycznym w formie wykresów oraz ich analiza.