Abstract:
Celem pracy jest przede wszystkim pokazanie, w jaki sposób funkcjonują urzędnicy samorządu terytorialnego. W jaki sposób przebiegają procedury z zakresu podejmowania decyzji przez urzędników. Jak również czy klienci tego Urzędu są zadowoleni z działania i obsługi urzędników. Jako przykład posłuży Urząd Gminy w Grybowie. Pierwszy rozdział pracy ma charakter teoretyczny. Opisano w nim podstawy prawne działalności samorządu terytorialnego w Polsce po 1990 r. W rozdziale drugim zaprezentowany jest opis teoretyczny kompetencji społecznych i zawodowych urzędników samorządowych. Rozdział trzeci charakteryzuje urzędnika jako osobę, która decyduje i podejmuje ważne decyzje z punktu widzenia osób, które załatwiają sprawy w urzędzie. Przedstawione są tu predyspozycje osobowościowe, które powinny cechować pracowników mających kontakt z klientami. Przeanalizowano style podejmowanych decyzji, etapy oraz procedury związane z podejmowaniem decyzji. Rozdział czwarty jest prezentacją badań, które zostały przeprowadzone metodą ankietową adresowaną zarówno do urzędników UG w Grybowie jak też klientów urzędu. Podsumowując część badawczą pracy można powiedzieć, że postawione hipotezy
badawcze się potwierdziły. Kiedy urzędnicy przestrzegają ustalonych w ustawach i
rozporządzeniach oraz regulaminie i procedurach prawnych UG w Grybowie zapisów to
klienci będą zadowoleni. W UG w Grybowie około 65% badanych klientów stwierdziło, że
urzędnicy tego urzędu nie przestrzegają ustawowych terminów podczas załatwiania spraw.
Takie sytuacje powodują niezadowolenie klientów.