Abstract:
Faktoring jako zjawisko gospodarcze rozwija się w Polsce zaledwie od kilku lat. Jest to forma zdobywania środków na finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstw przez sprzedaż wierzytelności powstających w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej. Są to w istocie wierzytelności handlowe powstałe z obrotu towarów i usług z partnerami. Umowa faktoringu należy do umów nienazwanych, zawierających elementy typowe dla różnych typów umów, m.in. takich jak umowy przelewu wierzytelności, pożyczki, zlecenia. Mimo, że jednym z głównych elementów tej umowy jest przelew wierzytelności, to nie można jej istoty sprowadzać do cesji. Faktoring jest korzystny dla przedsiębiorstwa ze względu na fakt, że przyśpiesza przepływ gotówki, pozwala na zlikwidowanie zatorów płatniczych oraz sprzyja zmniejszeniu bieżących kosztów funkcjonowania firmy. Z reguły w momencie zawarcia umowy faktoringowej przedsiębiorstwo otrzymuje od faktora 80% wartości długu. Pozostała część płatna jest zazwyczaj po ściągnięciu wierzytelności i odliczeniu prowizji. Korzystanie z faktoringu pozwala wiec na podwyższenie płynności finansowej oraz sprzyja podniesieniu rentowności poprzez skoncentrowanie się na podstawowej działalności jednostki. Przedmiotem pracy jest poznanie znaczenia i roli faktoringu w przedsiębiorstwie.