Abstract:
Controlling jest zbiorem narzędzi pomagającym kontrolować, czy firma zmierza we właściwym kierunku, czy obrany uprzednio cel zostaje w pełni realizowany. Controlling jest to zarządzanie przyszłością. Chcąc więc zarządzać ową przyszłością, musimy spróbować wyobrazić ją sobie już dzisiaj. W tym celu należy sięgnąć po narzędzie jakim jest budżetowanie, które jest dla nas drogowskazem i zarazem podstawą dalszych poczynań w projektowaniu wizerunku firmy. Takie projektowanie nie jest abstrakcją. Zawiera w sobie, co prawda, sporą dawkę niepewności, ale opiera się na teraźniejszości i tych istotnych doświadczeniach z przeszłości, które na obecny stan rzeczy mają kolosalny wpływ. Prawidłowe rozpoznanie teraźniejszości jest warunkiem koniecznym, ale pracochłonnym, stąd istnieje silna pokusa, aby ten kluczowy element ominąć. Obecna sytuacja rynkowa wymaga, a nawet wymusza od przedsiębiorstw stosowania szeregu metod i technik, które są pomocne w procesie podejmowania decyzji, dzieje się tak za sprawą silnie rosnącej konkurencji rynkowej. Nieustannie zadaje się pytanie jakie narzędzie będzie najodpowiedniejsze i zarazem najskuteczniejsze dla zapewnienia firmie nie tylko przetrwania, ale i rozkwitu rynkowego na przyszłość. Odpowiedzią na tak postawione pytanie jest controlling i jego szeroki wachlarz możliwości kreowania wizerunku firm w przyszłości.
Celem pracy jest ocena znaczenia controllingu w polskich przedsiębiorstwach, analiza narządzi i technik jakimi posługuje się controlling, a w części empirycznej weryfikacja tezy, iż controlling jest opłacalny
i wdrażanie go w życie jest obiektywną koniecznością.