Wykorzystywanie silnej marki w budowania przewagi konkurencyjnej na przykładzie firmy Coca-Cola Company stanowi przedmiot niniejszej pracy. We współczesnej nasilonej konkurencji na rynku, każda innowacja jest niemalże natychmiast odtwarzana przez konkurentów. Cechy produktów jest stosunkowo łatwo naśladować, jednak siła marki jest niemożliwa do skopiowania, dlatego prowadzi do utrzymywania trwałej przewagi konkurencyjnej. Jak pokazuje przykład Coca-Cola, dobra marka ułatwia zdobywanie i utrzymywanie nowych rynków zbytu i staje się wyznacznikiem wartości firmy, a także nadaje tożsamość strategiczną firmy. Głównym celem pracy było wskazanie, jak dzięki kreowaniu silnej marki, przedsiębiorstwo buduje i utrzymuje przewagę konkurencyjną na rynku. Celem pracy była analiza procesu kreowania silnej marki i wyszczególnienie etapów, które mają największy wpływ na jej kształtowanie w oczach konsumentów, a przede wszystkim z jego praktyczną analizą na podstawie firmy The Coca-Cola Company. Celem pracy było również zbadanie korzyści jakie może wynieść przedsiębiorstwo dzięki silnej marce, zwłaszcza pod kątem budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Zastosowana metodologia badań to badania własne (ankieta), jak i pogłębiona literatura przedmiotu. Głównym wnioskiem płynącym z pracy jest potrzeba odpowiedniego kreowania i zarządzania marką w wyniku czego firma jest w stanie utrzymywać trwałą przewagę konkurencyjną. Dzięki marce zyskujemy patent, który chroni nas przed konkurencją, natomiast jednym z najlepszych sposobów konkurowania na rynku jest dodawanie wartości marce.
The use of a strong brand in building a competitive advantage on the example of Coca-Cola Company is the subject of this paper. In today's intense competition in the market, every innovation is almost immediately played by the competitors. Product features are relatively easy to follow, but the strength of the brand is impossible to copy, and therefore it leads to maintaining a sustainable competitive advantage. As shown in the example of Coca-Cola a good brand makes it easy to acquire and maintain new markets and become the benchmark of the company, and also gives the company a strategic identity. The main objective of this study was to identify how the company builds and maintains a competitive edge in the market by creating a strong brand. The aim of this study was to analyze the process of creating a strong brand and specification stages, which have the greatest impact on its development in the eyes of consumers, and especially his practical analysis from The Coca-Cola Company. The aim of this study was to investigate the benefits that can amount to a company with a strong brand, especially in terms of building a competitive advantage in the market. Methodology that is used in this study bases on the own research (survey) as well as in-depth literature. The main conclusion of the study is that creating and managing the brand result in company’s ability to maintaining sustainable competitive advantage. Moreover, having a patent is the strength of the company, because of the fact that patent protects us from the competitors. The study shows also that one of the best ways to compete in the market is to add the value of the brand.