Abstract:
Celem pracy jest przedstawienie organizacji i funkcjonowania jednostek realizujących zadania oświatowe na terenie gminy Gręboszów, a także analiza budżetu gminy ze szczególnym uwzględnieniem wydatków jakie gmina ponosiła na finansowanie zadań z zakresu oświaty w latach 2002-2012. Praca składa się z czterech rozdziałów. Przedstawiono charakterystykę systemu oświaty w Polsce, omówiono organizację szkół, nadzór merytoryczny nad nimi, a także finansowanie szkolnictwa w Polsce. Dalej przedstawiono jakie są zadania gminy, jak wygląda gospodarka finansowa, a także zadania gminy w zakresie szkolnictwa. Wymieniono i omówiono zadania jednostek organizacyjnych realizujących zadania oświatowe w gminie, a także finansowanie i nadzór nad funkcjonowaniem szkół w gminie. Z przeprowadzonej analizy wynika, że głównymi dochodami gminy są przede wszystkim subwencje z budżetu państwa. Dochody własne od początku badanego okresu systematycznie rosną. Podobnie subwencje ogólne. Wysokość dotacji udzielanych z budżetu państwa zależy od ilości przydzielonych gminie do wykonania zadań. Subwencja oświatowa w całym badanym okresie utrzymuje się na mniej więcej jednakowym poziomie i za wyjątkiem roku 2003 nie pokrywała w pełni wydatków na cele oświatowe, które stanowią bardzo wysoki procent ogółu wydatków ponoszonych przez gminę. Chcąc więc ograniczyć koszty utrzymania oświaty, władze gminy podjęły decyzje dotyczące restrukturyzacji sieci szkół, stąd od 1 września 2012 roku dzieci z terenu całej gminy pobierają naukę w jednym Zespole Szkół. Do napisania pracy wykorzystano literaturę przedmiotu dotyczącą samorządu terytorialnego oraz organizacji i finansowania systemu oświaty. Wykorzystano także sprawozdania z realizacji budżetu w gminie Gręboszów w latach 2002-2012. Metodę badawczą jaką zastosowano w pracy to metoda porównawcza i analiza dokumentów.