Tematem pracy jest segmentacja rynku usług kurierskich z uwzględnieniem
oczekiwań klientów Pocztex – krajowego kuriera Poczty Polskiej. Analiza
segmentacyjna przeprowadzona została w oparciu o dane zebrane w sondażu
internetowym (n=390) oraz dokumenty wewnętrzne Poczty Polskiej. Segmentację
przeprowadzono metodą Malcolma Mc Donald-a i Ian Dunbar, z wykorzystaniem
metod ilościowych i jakościowych. Grupowanie pod kątem zachowania
i oczekiwanych korzyści wykazało brak istotnych różnic na rynku usług kurierskich.
Nadawcy i odbiorcy oczekują zazwyczaj tego samego: bezpieczeństwa, szybkości
i terminowości. Odstąpiono od oceny atrakcyjności i konkurencyjności rynku.
Uwypuklono cechy wspólne dla rynku usług kurierskich, przedstawiono pozycję
usług Pocztex i cechy działania marketingowego – gwarancję bezpieczeństwa
i terminowej realizacji zlecenia dla każdego.
The theme of the work is segmentation of courier services including customer
expectations Pocztex – domestic courier of the Polish Post. Segmentation analysis
was conducted based on data collected in an online survey (n = 390) and the internal
documents of the Polish Post. Segmentation was performed by Malcolm McDonald's
and Ian Dunbar, using quantitative and qualitative methods. Grouping terms
of behavior and expected benefits showed no significant differences in the market
of courier services. The sender and recipient are expected to generally the same:
security, speed and timeliness. Abandoned assess the attractiveness and
competitiveness of the market. Highlights the features common to the market
of courier services, shows the position and characteristics of services Pocztex
marketing activity - a guarantee of security and timely delivery of each order.